14. okt
ENGASJERT: Matte forkledd som dataspill engasjerer elevene i 5B på Kirkenes skole. Fremst ser vi Vladimir Konovalov i dyp konsentrasjon.
 
Løser tusenvis av ligninger
– Det er vanskelig, men artig fordi det er på data, forteller Alexander Zamkovoy. Sammen med resten av mellomtrinnet på Kirkenes skole, løser han matteligninger som bare det denne uka.

Publisert: 15.jan.2014 15:43
Oppdatert: 23.okt.2017 10:36

Zamkovoy går i 5B og sammen med 31 000 andre elever i hele Norge, har han bidratt til at norske elever har løst nesten fire millioner ligninger siden startskuddet for prosjektuka «Algebra Challenge» gikk mandag. Prosjektet er åpent for alle typer skoler, - fra første klasse på barneskolen til tredje klasse på videregående. Av andre Sør-Varangerskoler er også Bjørnevatn skole og Kirkenes videregående registrert på deltakerlisten.

Dataspill

Matteknekkingen går gjennom et dataspill kalt DragonBox, utviklet av det fransk-norske spillselskapet We Want To Know. Til å begynne med, ser ikke spillet ut som algebra i det hele tatt, med en rekke fargerike symboler, men det er faktisk snakk om matematiske ligninger hele veien. Spillerne lærer gradvis viktige regler og metoder for å løse ligninger. I spillet kan man ha forskjellige dyr som vokser seg større og større etterhvert som man går opp i level, noe som ser ut til å engasjere stort i klassen som avisa besøker. En av elevene, Vladimir Konovalov runder faktisk spillet mens vi er til stede.

– Det var vanskelig, men veldig gøy, sier han fornøyd. Selv om spillet nå er ferdig, er det likevel flere oppgaver å bryne seg på, men han har nådd høyeste vanskelighetsgrad.

Engasjerer

Med dette spillet, pusler elevene med matteoppgaver som man vanligvis ikke prøver før man går i syvende klasse. Mattelærer, Simen Jørgensen synes dette er et fint supplement til den ordinære undervisningen.

– Mye av dette er matematikk på ungdomsskolenivå, så når de kommer dit, så har de en knagg å henge det på, forteller Jørgensen, og det er ikke tvil om at mattetime forkledd som spill engasjerer. Elevene sitter klistret til skjermen og det ser nesten ut som rene LAN-partyet inne på klasserommet og mattelærer Jørgensen er enig.

– De løser nok flere oppgaver per time i dette spillet, enn i den vanlige matteboka ja, innrømmer han med et smil.

DragonBox, funnes også som en applikasjon til både iPhone og Android smarttelefoner i to versjoner. Den ene passer for barn fra fem år, og tar for seg pluss, deling og gange og inneholder 200 brett. Denne gir også en enkel introduksjon i algebra. I versjonen for dem fra 12 år er det flere brett og dertil vanskeligere oppgaver.

Premier

Men det er ikke bare progresjonen i spillet som engasjerer de algebraslukende «gamerne». Den klassen som løser flest oppgaver igjennomsnitt per elev, vinner et klassesett med iPad Mini til sin skole. Prosjektet er i regi av Nasjonal digital læringsarena (NDLA), som er et fylkeskommunalt sammarbeid samarbeid som har som mål å tilby kvalitetssikrede, fritt tilgjengelige, nettbaserte læremidler i alle fag i videregående opplæring.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no