22. okt
VEIER: Regiondirektør Torbjørn Naimak i Vegvesenet melder om flere mulige veiløsninger inn mot Kirkenes, og inn mot de mulige stamnetthavnene.
 
Lover ny Strømmen bro - til en av tre mulige stamnetthavner
Uansett hvilken vei Vegvesenet bygger til havna, ser de for seg en ny utgave av Strømmen bro. Det kom frem under et KVU-møte torsdag.

Publisert: 30.jan.2015 21:30
Oppdatert: 23.okt.2017 10:47

I mai skal Vegvesenet og Kystverket være klare med sitt forslag til en statsstøttet stamnetthavn og vei til havna, i en såkalt konseptvalgutredning (KVU).
I et møte om KVU i Kirkenes torsdag presenterte de hvordan arbeidet går så langt i utredningen. Av tolv forskjellige havneområder i Sør-Varanger, er det nå tre som de ser på som mulige steder for stamnetthavn: Pulkneset, Leirpollen og Høybukta.

Flere krav

Kystverket påpeker at det er flere krav til et stamnetthavnområde. Innledningsleden bør ha en bredde på 3700 meter, og ikke mindre enn 1850 meter. Sjødybdene bør være dypere enn 35 meter. Det bør være minst tre ankringsområder med sine egne krav. Og så må områdene på land ha plass til det som trengs av industri og service. Det er også én annen faktor, som gjorde at Gamneset ikke blir vurdert:

– Gamneset, Pulkneset, Leirpollen og Høybukta tilfredsstiller kravene til stamnetthavner. Siden det legges opp til oljeterminal på Gamneset allerede, kan vi ikke foreslå det som stamnetthavn, forteller Frode Kjersem, regiondirektør i Kystverket. Han viser blant annet til sikkerhetsrisikoene ved en oljeterminal.

– Ny bro naturlig

Samtidig har Vegvesenet gjort trafikkanalyse av Sør-Varanger. De har satt opp flere mulige planer for både E6 inn til Kirkenes og vei til den eventuelle nye stamnetthavna.
Torbjørn Naimak presenterte veialternativer ut til alle de tre havnene de ser på. I tillegg slo han fast at de blir nødt til å oppgradere E6 rundt Høybuktmoen.

– Veien inn til Kirkenes kan ikke ha dagens standard, sier han.

– Når vi lager plan om ny vei, er ny Strømmen bro en naturlig del. Det er uaktuelt å beholde gammelbrua, legger han til.

Det kan også komme en ekstra vei ut av Kirkenes. Akkurat nå må man over Strømmen bro for å kjøre utover. Det er potensiale for en vei lenger ut, som også vil krysse Strømmen/Langfjorden.
Det er samtidig fokus på å utvikle korridoren mot Neiden og Ivalo.

Sentrum og jernbane

Vegvesenet har også satt opp forslag for å forandre trafikkbildet inne i selve Kirkenes. I tillegg til målet om å få tungtrafikken ut av sentrum, inkluderer det forslag som egne sykkelfelt og lavere fartsgrense i sentrum.
Noe av det kan innebære 30- eller 40-sone i Kirkenes sentrum. Men Naimak påpeker at absolutt ingen ting er besluttet i den sammenhengen.
Jernbaneverket har også sett på mulighetene for jernbaneløsninger inn til stamnetthavna i Kirkenes.
Spesielt i Finland har det vært tanker om å ordne jernbane til Barentshavet, og Jernbaneverket har dermed gjort en vurdering av alle tre stamnetthavn-alternativene.

– Det er imidlertid fremdeles usikkert, påpeker Naimak i Vegvesenet.

Ingen ting er bestemt så langt. Det er meningen at regjeringen skal komme med en avgjørelse i 2016 på hvor stamnetthavna i Sør-Varanger eventuelt skal plasseres. Deretter er håpet å få inn støtte til havne- og veibygging i Nasjonal Transportplan fra 2018-2027.
Først skal prosjektlederne være klare med konseptvalgutredningen innen mai i år, før den skal til Samferdselsdepartementet. Så blir den lagt ut til kvalitetssikring og høring fra juni til oktober i år.

Bekymringer fra næringslivet

Representanter fra blant andre næringslivet, kommunen, og Fylkesmannen uttrykte sine bekymringer om planen under møtet torsdag.
Norterminal, Kirkenes Maritime Park og Tschudi har planer om henholdsvis oljeomlastingsterminal og forsyningsbaser. Det er noe som tas med i KVU-vurderingen, men det er likevel litt mye usikkerhet for firmaene. Tommy Nilsen i Norterminal venter utålmodig på klar beskjed om hva som skjer.

– Det begynner å brenne for oss. Vi teller dager og måneder frem til vi kan starte, sier Nilsen.

Greger Mannsverk i Kirkenes Maritime Park venter på klarsignal på å starte utbygging på Pulkneset.

– I verste fall, om Pulkneset ikke velges, er vi ute. Vi har allerede takket nei til Leirpollen. Politikerne bør ikke beslutte å anlegge en stamnetthavn der det ikke er noen aktører, mens de forkaster havner der firmaer står klare til å bruke milliarder, står han fast på.

Torbjørn Naimak i Vegvesenet forsikrer at de også ønsker å legge til rette for næringsaktørene.

– Vi kan ikke bare ha en havn på kartet. Vi må også ha innhold på havna. Om vi skal lykkes med stamnetthavn, trenger vi mer samarbeid mellom de tunge aktørene i området, påpeker han.

I kommunen er en bekymring at deres utredning av Leirpollen kolliderer med Vegvesenet og Kystverket sin utredning av andre muligheter. Ordfører Cecilie Hansen ga også uttrykk for at utredningen av veiene i Kirkenes sentrum var tidlig ute.
Naimak i Vegvesenet påpeker at de er nødt til å ha med en utredning av Kirkenes som helhet, for å få Finansdepartementet til å godkjenne pengebruken.
Kommunen er allerede er i gang med en utredning av Leirpollen som mulig stamnetthavn. Frykten er at det kolliderer med Vegvesenets og Kystverkets utredning av deres tre utvalgte havneområder, som også inkluderer Leirpollen. Vegvesenet påpeker at de trenger å legge opp alternativ i utredningen sin for å få gjennomslag hos Finansdepartementet.

– Vi må få til best mulig samkjøring mellom partene. På den ene siden har vi behovet for klare planer fra de som vil etablere seg på havneområdet. På den andre siden har vi alle prosessene som man må igjennom i en KVU. Å finne smidige løsninger på dette blir noe både vi, kommunen og andre aktører må samarbeide om, fastslår Naimak.

Etterlyser behov

Torbjørn Naimak ser på det som en utfordring å gjøre en vurdering av Kirkenes som samfunn i en tid der Kirkenes-samfunnet utvikler seg. De etterlyser nå spesielt uttalelser til en behovsanalyse. Det betyr at de vil ha klar tale fra kommunen og næringslivet på hvorfor de trenger ny havn, for å kunne inkludere det i utredningen.

– Det er lett å si at man har behov for det, men det bør begrunnes. Om for eksempel havna i dag er for liten, at det er restriksjoner som gjør at man ikke kan tømme stein om natten, eller annet, sier prosjektleder Anne-Mette Bjærtnes.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no