6. des
Luftambulansefly i Kirkenes.
Foto: Tor Sandø
 
Måtte ty til helikopter for pasient i livsfare - men i helga skal flyene være under kontroll, hevder Luftambulansetjenesten
At flyet er utilgjengelig i Kirkenes, betyr likevel ikke at Kirkenes er udekt, sier Knut Haarvik.

Publisert: 04.mai.2018 18:04
Oppdatert: 04.mai.2018 21:53

Mange av ambulanseflyene i Nord-Norge har stått på bakken i lengre perioder i løpet av den siste uka, siden pilotselskapet Lufttransport FW AS sliter med bemanningen. Onsdag førte det til problemer i Kirkenes, da en livstruende syk akuttpasient måtte til Tromsø.

Altaposten skriver at et helikopter måtte sendes fra Tromsø til Kirkenes for å hente pasienten. Operasjonen var tidskritisk. Akuttmedisinsk klinikkoverlege Mads Gilbert på Universitetssykehuset Nord-Norge er dypt fortvilet, ifølge avisen, og kaller hele situasjonen gambling med folks liv og helse.

- Operasjonen kunne bare kunne gjøres her. Men det var ingen operative ambulansefly tilgjengelig. Vi besluttet å gjøre noe vi aldri tidligere har gjort og sendte ambulansehelikopteret fra vår base her i Tromsø til Kirkenes for å hente pasienten, sier han til Altaposten.

Overlevde

Pasienten kom seg på operasjonsbordet i tide.

- Heldigvis har vi et stort og raskt helikopter, enn så lenge, og det gikk bra. Teamet på sykehuset og bilambulansen i Kirkenes hadde gjort en topp jobb og ventet oss med fullt overvåket pasient på flyplassen da vi landet. Med tid til drivstoffylling i Kirkenes tok oppdraget omtrent fire timer tur-retur.

Årsaken til hendelsen var at ambulanseflyene i Alta, Kirkenes og Tromsø var utilgjengelig samtidig i tiden det gjaldt. Flyet i Alta var ute av beredskap, mens flyet i Tromsø var på et annet oppdrag. Kirkenes-flyet var ikke tilgjengelig før klokken 12 dagen etter.

- Litt redusert, men beredt

Helseforetaket Luftambulansetjenesten har ansvaret for luftambulansen rundt om i landet. Knut Haarvik, kommunikasjonsrådgiver i foretaket, sier at beredskapen er på plass ut helga.

- Vi er litt redusert, men det er fortsatt bra beredskap, og i de aller fleste tilfellene vil vi ha fly tilgjengelig. Døgnflyene i Alta, Tromsø og Bodø er på beredskap som normalt. Kirkenes-flyet er av vakt i seks timer fra klokken 19 fredag, og så er det også på full beredskap ut helga. Altas dagfly er ute, og det samme er nattflyet i Brønnøysund, forteller Haarvik.

Fly på rundgang

Han påpeker at alle flyene inngår i beredskapen til alle områdene. Altså er ikke Kirkenes uten flyberedskap fredag kveld, selv om selve Kirkenes-flyet er ute av drift i noen timer.

Flyene er nemlig aktivt i drift nærmest hele tida - og dermed er de sjeldent bare stående på vent på flyplassen.

- Alle flyene våre beveger seg i et mønster igjennom hele dagen, men vi skjermer fly slik at ikke alle er opptatt hele tiden. Så selv om ett fly er ute, er ikke beredskapen ute, sier Haarvik.

- For eksempel kan et fly fra Brønnøysund ta en pasient til Tromsø, før det kommer et oppdrag i Finnmark. Da kan Brønnøysund-flyet ta seg av det oppdraget ved å fly ut fra Tromsø.

Jo flere fly som er ute av drift, jo større er sjansen for å støte på et problem som onsdagens, der man må bruke helikopter som backup. Haarvik forsikrer at de også har helikopter i reserve.

- I tillegg til ambulansehelikopteret i Tromsø, er det en Seaking på Banak med fullt ambulanseutstyr og anestesilege. Om situasjonen er prekær, kan vi også ta fly fra Gardermoen eller Ålesund ut av tjenesten der, og fly dem nordover, legger han til, sier han.

Klinikkoverlege Gilbert i Tromsø er ikke veldig beroliget av helikopterbruken, siden helikopterne da blir mindre tilgjengelig for oppdrag der man trenger dem.

Hyrt reservemannskap

Når det kommer til ukedagene, forteller Haarvik i Luftambulansetjenesten at de har hyrt inn ett fly med mannskap fra selskapet Babcock. Dette flyet er en del av luftambulanse-vakta på dagtid i ukedagene, med base i Tromsø.

- Vi har flest oppdrag på dagtid, mens det blir færre på kvelder og i helgene, sier han.

Babcocks fly kan ikke lande på kortbane, men dette påvirker ikke Kirkenes direkte. Haarvik sier også at de prioriterer andre fly til småflyplassene.

Lufttransport FW har varslet at de ikke klarer å håndtere ambulansetransporten ut hele kontrakten deres. De har 14 måneder til ambulansetransporten tas over permanent av Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA). Haarvik forteller at Luftambulansetjenesten jobber med situasjonen.

- Vi snakker med flere tilbydere. Om Lufttransport FW ikke klarer å holde på, er det naturlig at andre aktører tar over deler av driften midlertidig. Vi har tro på at dette skal gå bra, sier han.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no