20. okt
HAVARI: North Tug ble hevet fra havna i Kirkenes et par uker etter havariet i forbindelse med slepingen av cruiseskipet Ocean Princess.
 
Manglende planlegging og kommunikasjon
Cruiseskipet «Ocean Princess» dro slepebåten «North Tug» under i fjor sommer. Manglende kommunikasjon og planlegging var blant årsakene, sier Havarikommisjonen.

Publisert: 08.jul.2014 13:25
Oppdatert: 23.okt.2017 10:41

Hendelsen skjedde i Kirkenes havn 10. juni i fjor. Arbeidsbåten «North Tug» kantret og forliste da den skulle assistere cruiseskipet «Ocean Princess» ut fra kai.

Endret planer

I havarirapporten heter det at arbeidet var planlagt med en sideveis forflytning ut fra kai, og «North Tug» skulle bistå med å dra cruiseskipets baug ut. Planen ble endret uten at dette ble kommunisert til båtføreren på «North Tug». Dette resulterte i at «Nort Tug» ble hengende etter cruiseskipet og dratt akterover med sleperen over hekken. Farten bakover førte til vannfylling og krenging. Båten havnet delvis på tvers av fartsretningen og kantret. Begge besetningsmedlemmene berget seg ved å kaste seg i sjøen, skriver Statens Havarikommisjon for Transport.

Manglende erfaring

I rapporten heter det at det i dag ikke finnes obligatoriske krav til bygging og tilsyn av slepebåter mindre enn 15 meter, men at det jobbes med å få et regelverk på plass. De skriver også at det er en forutsetning for å gjøre slepebåtoperasjoner at aktørene har nødvendig erfaring og samarbeider som et team, samt har kunnskap om kapasiteter og begrensninger for både skipet som skal assisteres og slepebåten. «North Tug» hadde ikke besetning med erfaring med så stor tonnasje, men ingen av aktørene så dette som noen spesielt stor risiko, skriver Havarikommisjonen.

Bedre planlegging

De gir en rekke sikkerhetstilrådinger til partene i saken. Princess Cruises tilrådes å sikre at besetningene ombord på rederiets fartøy har et tilstrekkelig og oppdatert planleggingsgrunnlag knyttet til operasjoner som omfatter bruk av slepebåter. De tilrådes også å sikre at besetningene har tilstrekkelige rutiner for å gjennomføre risikovurderinger ved bruk av taubåt og at egenskapene og begrensningene til slepebåten må inngå i dette.

Kystverket tilrådes at deres loser gjennomfører grundige sikkerhetsvurderinger av operasjoner som involverere slepebåt, og Dykknor tilrådes å innføre rutiner som sikrer at det gjennomføres risikovurderinger av slepeoperasjoner.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no