15. okt
BRYTER IKKE: Kystverket vil ikke utføre isbryting der det foregår oljeomlasting. Dette må de stå for selv, dersom det skulle bli nødvendig. (Foto: Martin Gramnæs).
 
Mangler folk til isbryting
Issesongen står for døren. Det blir ressurskrevende for Havnevesenet i Sør-Varanger.

Publisert: 14.des.2014 13:00
Oppdatert: 23.okt.2017 10:45

Selv om isbryteren «Kraft Johanssen» er pusset opp og sertifisert, er mangel på personell en utfordring for havnesjef Eivind Gade-Lundlie når det fryser til i havna i Kirkenes

Landsdekkende

- Det gjelder ikke bare hos Havnevesenet lokalt. Over hele landet er det økende behov for personell. Spesielt maskinister. Både Kystverket og Marinen mangler utdannede maskinister, forteller han. Havnevesenet prøvde å finne tilbydere av isbryting til årets vintersesong. De fikk null respons.

- Det kan enten handle om at kravspesifikasjonen til fartøy er for krevende, eller økonomiske årsaker, forteller han. I Sør-Varanger har det kommunale Havnevesenet ansvar for isbryting ut til Sabelskjær, som ligger rett ut fra Hurtigrutekaia. Derfra er det Kystverket som har ansvaret. Det er imidlertid kommunen som tar seg av brytinga lenger ut, men man da dekkes kostnadene av Kystverket.

- Vi skulle gjerne sett at de hadde ansvaret helt inn til kai, erkjenner havnesjefen.

Oljeomlasting

Nå foregår det også oljeomlasting i Ropelv og Korsfjorden. Kystverket vil imidlertid ikke bryte is i de aktuelle områdene, da det ikke er av allmenn interesse.

- Vi har forholdt oss til loven når vi har fattet dette vedtaket, forteller seniorrådgiver i Kystverket, Jan Morten Hansen. Han påpeker at de har ansvaret for hovedleden inn til passasjerterminalen i Kirkenes.

- Slik aktiviten er nå, så har vi lagt til grunn at vi ikke vil bryte is i det aktuelle området, da aktiviteten der ikke genererer trafikk på land.

- Dette har vi ikke tatt stilling til. Vi er inne i den prosessen nå. Hansen vil ikke si noe om de vil skifte mening i saken. Det påpekes også at det ikke er særlig store problemer med is i området. Dette betyr at aktører, som i dette tilfellet er Norterminal, selv må sørge for isbryting. Havnesjefen tilføyer at det i prinsipp er mulig å kjøpe denne tjenesten av Sør-Varanger kommune

- Men jeg håper Kystverket tar det opp til ny vurdering dersom trafikkgrunnlaget blir større og forholdende tilsier det, kommenterer Havnesjefen avslutningsvis. Det lyktes ikke å få en kommentar fra daglig leder i Norterminal, Jacob B. Stolt-Nielsen onsdag.

FAKTA OM IS:

- Issesongen er fra og med 1. desember til og med 31. mars

- Sjøvann fryser til is når det er stor andel av ferskvann i sjøvannet og det er lite utskifting av vannet.

- I denne perioden skjer isbryting ved behov innenfor klokkeslettene mandag til fredag klokken 08:00 til 14:00, og lørdag, søndag samt helligdager kokken 09:00 til 13:00.

- I den grad havneadministrasjonen finner det nødvendig kan det ved spesielle isforhold gjennomføres isbryting utover disse tidspunkt. Det kan også forekomme innskrenkninger i isbryting.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no