11. des
 
med jernbanen
Sommeren 2011 fikk Tschudi Aggregates en kontrakt på utskipning av 200 000 tonn gråberg over havna i Kirkenes. Dette var et prøveprosjekt som man håpe...

Publisert: 17.jan.2015 10:56
Oppdatert: 23.okt.2017 10:46

Sommeren 2011 fikk Tschudi Aggregates en kontrakt på utskipning av 200 000 tonn gråberg over havna i Kirkenes. Dette var et prøveprosjekt som man håpet skulle få fart på både salg og skipning av «overskuddsmassen» fra gruveproduksjonen i Bjørnevatn.

Nå har steineksporten vedvart i fire år, og salget av avgangsmasse har gått strykende. Ikke minst til Jamal-halvøya i Russland. Eksporten til vår nabo i øst utgjør 60 prosent av totalsalget. Et salg som har doblet seg mange ganger siden forsøksåret 2011.

Det store spørsmålet for fire år siden var om det virkelig blir langsiktig butikk av dette. Per idag ser det vitterlig slik ut, fordi mengden gråberg som er skipet ut , - og tidsperioden hver skipningssesong har vedvart, - har økt år for år.

Daglig leder i Tchudi, Audun Celius, er optimistisk ved starten av 2015. Forhandlingene om fortsatt eksport, også til Jamal, pågår i første halvår, som før. Men det er kommet storpolitisk mørke skyer også innover denne arenaen, som skaper en viss usikkerhet. Hvorvidt kirkenesbedriften kan gjøre gull av gråstein også i år, til tross for at utbyggingen på Jamal forsetter for fullt etter friske bevilgninger, er blitt mer politikk enn butikk. Ikke bare på kort sikt for dette året, men også på lengre sikt for årene fremover, dersom konflikten mellom Russland og Vesten knyttet til Ukraina varer ved.

Denne situasjonen kan altså forpurre butikken for Tschudi. Det er uheldig for selskapet, for lokal verdiskapning og arbeidsplasser, men det er også uheldig for lokalsamfunn og befolkning. Om enn for de sistes del av andre årsaker enn de økonomiske.

Vi tenker her på Tchudis løfte fra starten av om at dersom steineksporten, og dermed transporten mellom Bjørnevatn og havna blir permanent og lønnsom, så er det aktuelt å utrede jernbanetransport rett til utskipningshavna. Altså å flytte den utskjelte transporten fra vei til jernbanen og direkte ombord i båt på KILA-området i stedet for i Haganesområdet, som idag. Med den løsningen forsvinner også det meste av den utskjelte støyproblematikken fra bebyggelsesområder i byen.

Å bruke jernbanen er uten tvil den mest ideelle løsningen, sett fra lokalsamfunnets side. Da hadde man fått utnyttet kapasiteten på skinnene bedre og fått en mer miljøvennlig transport på alle måter. Både i forhold til støv og støy. I tillegg unngår man den store slitasjen på det som forsatt er hovedferdselsåra til Kirkenes gjennom Sandnes og Hesseng.

Det er uhyre trasig om den storpolitiske turbulensen mellom øst og vest skulle bidra til å forpurre en jernbaneløsning. For så lenge utskipningen foregår som den har gjort de siste fire årene, fortsetter selvfølgelig også motstanden og frustrasjonen hos de som rammes av konsekvensene av steineksporten. Det er ikke positivt for Tschudis virksomhet og omdømme. Og det er selvsagt ikke positivt astmatikere og andre lungesyke som plages av steinstøvet, for dem som mister nattesøvn på grunn av støy, eller for dem som ikke kan sitte ute om sommeren lenger, fordi alt utenfor husveggen er dekket av steinstøv.

Utfordringene knyttet til steineksport og transport er med andre ord ikke mindre i 2015 og fremover. Snarere tvert imot.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no