12. nov
NY LEDER: Andreas Hoffmann er Pikene på broens vikar-kunstneriske leder.
 
Med sans for detaljer
Da Andreas Hoffmann søkte jobb hos Pikene på broen, fant han fort ut at han selv er en grenseperson.

Publisert: 22.jan.2014 15:44
Oppdatert: 23.okt.2017 10:36

Han er født på den fransk-tyske grense og har bodd i grenseområdet Sveits-Frankrike. I grenseområdet Norge og Sverige – og i Tsjekkia med grenser til Slovakia og Østerrike. Ikke uventet at det, i samtale med Pikene på broens daglige leder, Inger Blix Kvammen, fort slo Andreas Hoffmann at han selv er en grenseperson. Barents Spektakel ble satt på pause i år, men kommer tilbake i 2015, og Andreas Hoffmann er en av dem som skal være med på å fylle med et forhåpentligvis interessant innhold, og kanskje også nye retninger.
Hoffmann kommer fra stillingen som kunstnerisk leder for Härjedalens Kulturcentrum, og Pikene fremhever at han har en både bred og relevant erfaring fra kunst- og kulturproduksjon. Han har også kuratert og produsert musikk- og operafestivaler i Tyskland, Tsjekkia, Sveits og Sverige. Og som prikken over i-en har han lang fartstid innenfor akademia, blant annet tok han sin doktorgrad ved universitetet i Brno i Tsjekkia.

Grundig forberedt

Luba Kuzovnikova jobber fremdeles for Pikene, men har tatt seg ett års permisjon fra stillingen som kunstnerisk leder, og for to dager siden landet vikaren hennes på Høybuktmoen, midt i en streng arktisk kulde. Men slikt gjør lite inntrykk på en mann som har jobbet i Härjedalen de siste par årene, med 30 til 40 minus kulde.
– Jeg var ikke sjokkert, Ikke noe problem, smiler han av det og svarer på spørsmålet om hva som var førsteinntrykket av Kirkenes med at i våre dager dannes inntrykk før en kommer til en plass. Det formes for eksempel av youtube og av google maps.
– Så jeg var forberedt. Jeg tok bussen ned til byen, og kunne orientere meg underveis på grunn av forberedelsene jeg hadde gjort. Jeg visste bare ikke om Pikene holdt til i det ene røde huset eller det andre.
Du er en person som liker å forberede deg?
– Ja, jeg liker å være forberedt. Jeg gjør min research. Jeg syns det er viktig, en kan bruke tiden verre enn på å forberede seg. Det gjør arbeidet effektivt, og jeg liker å arbeide effektivt.
Hoffmann undersøkte - selvsagt - også Pikene på forhånd. Hele konstellasjonen, historien, nettverket, konseptet, utfordringene.
Og han liker grenseposisjonen. Den nye kunstneriske lederen sammenligner grenseområder med stilskifter i kunsten.
– I kunsten, for eksempel musikken, så er den tiden da stilen skifter også den mest interessante. Når stilen er etablert, så blir den også kjedelig. Antakelig er det noe alle vet, det gir en motivasjon for å gå videre. Det blir forandringer, påvirkning og bevegelse.

Spørsmål

Med en ny person inn i en organisasjon kommer også et annet nettverk og andre kontakter.
– Og en ny person. Når en ny person kommer inn, så vil personen også stille mange spørsmål. Vi legger oss alle til vaner. Vi står opp, lager kaffe, tar melk i den. Om noen stiller spørsmål ved hvorfor gjør du det sånn? Hvorfor forandrer du det ikke? Så betyr ikke det at en må forandre vanen sin, men det betyr at en må tenke gjennom saker og ting, og så kan det hende at en gjør en forandring. Eller at en finner ut at den opprinnelige måten er best. På samme måte venter jeg at det blir stilt spørsmål tilbake til meg. Diskusjon og spørsmålsstilling er bra for å få en klar profil og for utvikling og forandring.
Hvilken retning vil du ta Pikene i?
– Jeg har jo bare vært her i 48 timer...
Jo, men du sier du liker å forberede deg, gjøre research. Du har kanskje gjort deg noen tanker på forhånd?
– Jeg syns det er viktig å hente inn nye kunstnere, kunstnere som ikke har vært her før.
Hoffmann understreker samtidig at myten om nord er sterk, noe som er et kraftig virkemiddel overfor turister.
– Men en kunstner må virkelig være forsiktig og oppmerksom på at nord i Norge er et annet nord enn nord i Russland, og nord i Russland er noe annet enn Russland som jo er et enormt land. De siste ti til tyve årene har vi blitt utsatt for en politisk kraft der verden fremstilles som en familie, en globalisering eller ensretting. Det er kanskje slik at folk trenger å gå til en ny by og spise den samme hamburgeren som hjemme, kanskje det gjør dem tryggere. Men det gjør også at en mister blikket på de små detaljer, detaljer som gjør bildet mer interessant. Du og jeg kan bo i akkurat den samme type leilighet, men leiligheten vil se forskjellig ut.
Hoffmann har jobbet mye i Øst-Europa.
– I Romania har de bilen Dacia. En bil helt lik på utsiden, men innvendig gjorde folk det de kunne for å sette preg på den. Slik ble en bil med samme farge individualisert. I en globalisert/ensrettet verden er det lett for forretningslivet med forenkling, fordi produktene deres blir akseptert over alt. Noen syns det er bra med euro, fordi vi da har samme valuta. Men jeg liker å ha ulike mynter i lomma. Jeg tror vi er flinke nok til å telle, og ser ikke fordelen med å ha samme valuta overalt. Detaljer viser menneskehetens rikdom, det er en flott ting. Og selv om jeg ikke sier at kunstnere er eksepsjonelle, så er de en av kreftene som kan motvirke ensretting.

Dybde

Pikene har et eget stipendprogram der kunstnere oppholder seg og arbeider i Kirkenes.
– En kunstner utvikler gjerne et språk og en måte å utvikle ideer på. Det kan bli repetisjon, og det gjelder også her å stille spørsmål. Samfunnet vårt er fokusert på produksjon, og da produksjon under press, og det påvirker produktet. Jeg er spesielt opptatt av dans og performance, ikke-verbalt arbeid. Og dansere er en gruppe som er sensitive for å produsere under press, det blir ikke særlig dypt. Før jeg kom hit var jeg derfor opptatt av om kunstnere har lov til å feile, om det finnes rom for det. At de følger konseptet, men så fungerer det ikke. Kanskje det «nord» de møtte ikke var det samme som det «nord» de hadde i hodet. Det kan bli en inspirasjon, men også en skuffelse. Jeg vil at det skal være mer plass til å feile, ikke bare å være produktiv. Mange kunstnere er redde for å feile og miste kontroll. Jeg mener det er greit at en kunstner jobber et par uker med tanke på å vise et produkt under en festival, men så viser det seg at det ikke fungerer.
Og det er ok.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no