17. jul
VEIKLAGER: Det humpes mye i Sør-Varanger. Nå vil fylkeskommunen bruke mer penger på veiene rundt om i fylket. (Arkivfoto)
 
Mer til veivedlikehold neste år
Fylkeskommunen vil bruke 5,2 millioner mer på veivedlikehold neste år. Men det er fremdeles langt fra nok.

Publisert: 20.nov.2014 06:30
Oppdatert: 23.okt.2017 10:45

I budsjettforslaget til Finnmark fylkeskommune foreslås det å øke rammene for veivedlikehold. I 2014 var det satt av 32 millioner til vedlikehold.

I 2015 er Fylkesrådmannens forslag å øke det med 5,2 millioner, til 37,2 millioner. Så i 2016 økes det til 43,7 millioner, i 2017 går det ned til 41,8 millioner, og i 2018 settes det av 40,7 millioner.

Fylkesrådmannen er nemlig klar over veiproblemene rundt om i Finnmark.

- Salderinger i 2012 og 2013 har gjort at kun de mest kritiske tiltakene er blitt gjennomført og forfallet på veiene har økt. Utfordringene for fylkeskommunen er at prisstigningen på samferdselstjenester har økt sterkere de senere år enn den generelle lønns- og prisveksten i samfunnet, skriver fylkesrådmann Øystein Ruud.

Ikke nok

Dette er imidlertid fremdeles ikke nok til å få vedlikeholdet helt på plass.

- Beregninger viser at vedlikeholdsbehovet er på 80-100 mill. kroner årlig for at forfallet på fylkesveiene ikke skal øke, står det i forslaget.

- I 2016 når vi over 40 millioner, men det er fortsatt et stykke unna, sier Ruud til SVA.

Øke busspriser

De ekstra pengene til veivedlikehold skal komme fra forskjellige hold. Blant annet foreslår fylkesrådmannen å øke billettprisene på buss i Finnmark. Deler av inntjeningen fra dette skal stå for hele ekstratilskuddet i 2015.

Det er også tidligere vedtatt at tilleggspensjonen for yrkesaktivt ansatte i FFR forsvinner. Fylkesrådmannen foreslår å bruke besparingene fra dette på vedlikehold.

Forslaget er å øke normaltaksten fra 35 til 50 kroner, mobil-bytaksten fra 20 til 25 kroner, månedskortet fra 580 til 680 kroner, og å øke prisen på hver reise til 41 kroner på verdikort. Ungdomskortet får ingen prisøkning, og vil fortsatt koste 350 kroner. Kommunene vil også måtte betale noe mer for skoleskyss.

- Prisene har ikke vært justert siden 2010, og Finnmark er i snitt et av de billigste fylkene i landet på bussreiser, argumenterer fylkesrådmannen i forslaget.

Bruker ikke alt

Fylkeskommunen får 35,6 millioner kroner ekstra fra regjeringen til veivedlikehold i 2016, ifølge statsbudsjettforslaget. Det er imidlertid ikke alt dette som vil bli brukt til veiene, ifølge Ruud. Han forteller til SVA at totalinntekten til fylkeskommunen er blitt mindre. Millionene er frie midler som fylkeskommunen kan bruke slik de trenger dem.

- Om alt hadde blitt brukt til veivedlikehold, måtte vi tatt like mye fra andre deler av budsjettet, sier han.

Budsjettet skal vedtas av politikerne i Fylkestinget 10. desember.

Mobilbillett-systemet på buss, kalt Mobilletten, holdes lavt for å lokke brukere over på det systemet. Det vil nemlig ikke være mulig å få kjøpt billetter kontant på buss lenger fra 1. januar 2016.

- Derfor vil det være hensiktsmessig å få flest mulig over på ny løsning før den tid, står det i forslaget.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no