15. okt
HURTIGRUTA: Trenger ikke å være alene på kysten lenger. Her går MS Kong Harald fra Kirkenes lillejulaften.
Foto: Yngve Grønvik
 
Minst ett selskap konkurrerer mot Hurtigruten for kystanbudet
Havila Kystruten AS bekreftet med fire skip, melder Sunnmørsposten.

Publisert: 19.jan.2018 10:27
Oppdatert: 19.jan.2018 10:27

Nord24 skriver at to selskap så langt har bekreftet tilbud på den 7-10 milliarder store kystkontrakten mellom Bergen og Kirkenes.

Det ene selskapet er Hurtigruten, som satser høyt og kjøper tilbake en del av sine gamle skip. Det andre selskapet som så langt er bekreftet, er Sunnmøre-selskapet Havila.

Det ble kjent i fjor at Samferdselsdepartementet deler kontrakten inn i tre deler, og demper kravet om godstransport. I det nye anbudet vil det bare være krav om godstransport på strekningen Tromsø-Kirkenes-Tromsø.

Sunnmørsposten skriver at Havila Kystruten AS er selskapet som vil ta opp kampen om en av strekningene. I den sammenheng bygger de fire hurtigruteskip.

Hurtigruten har levert anbud på hele ruta, som sist.

Boreal Norge og Fjord Line settes opp som sannsynlige anbydere, men det er ikke bekreftet ennå. Ingen av dem vil si noe klart idet iFinnmark spør dem, men Fjord Line innrømmer å ha vist interesse.

Den nye kystrutekontrakten gjelder fra 2020 eller 2021, og varer i ti år med gjensidig mulighet for å forlenge med ett år.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no