24. okt
TILTAK: Havnevesenet har gitt Tschudi Aggregates tillatelse til å lagre stein på kaia allerede nå, som ett av tiltakene for å få ned de miljømessige plagene.
 
Mister stein i veibanen
En leser har sendt bilde av stein i veibanen som stammer fra steintransporten. – Dette skal ikke skje, sier Audun Celius i Tschudi Aggregates.

Publisert: 26.jun.2013 15:42
Oppdatert: 23.okt.2017 10:54

– Et under at det ikke skjer noe, sier den irriterte leseren om steinene på størrelse med en stor knyttneve. Steinutskipningen i regi av selskapet har vært et hett tema mens den har stått på de siste årene, og folk har klagd på både støv, støy og skitne veier. Noe som igjen har ført til flere store oppslag i avisen med fortvilte beboere langs transportruta og ved industriområdet og Haganes.

For fort

Han som nå har observert stein i veien tenker på alle dem som går langs den samme. Spesielt alle turistene som kommer fra Hurtigrutekaia.
– Jeg vet ikke hvor steinene kommer fra, om de har ligget på skjermene på lastebilen, eller om det har ramlet av selve lasset. De kjører jo også rimelig fort gjennom området, sier tipseren som ikke ønsker å ha navnet sitt i avisa. Også politiet meldte om stein i veibanen tirsdag ettermiddag. Da ved rundkjøringa på Hesseng.
– Jeg kan ikke si det for sikkert, men det er jo ikke usannsynlig at det kommer fra transporten, meldes det fra operasjonssentralen.
Daglig leder, Audun Celius i Tschudi Aggregates er klinkende klar på at dette ikke skal skje.
– Jeg har sagt helt fra begynnelsen av at sjåførene skal kjøre aktpågivende og defensivt. Sikring av last er et sjåføransvar og jeg skal ta en runde med dem igjen om dette. Det skal ikke ramle stein av bilene, slår han fast. Etter å ha pratet med sjåførene, forteller Celius at årsaken er at når de er inne og tømmer på industrikaia, har det satt seg stein mellom tvillinghjulene på lastebilen og dette løsner når bilen får litt fart.

Tiltak

I forkant av denne sesongen er det gjort flere tiltak for å gjøre plagene mindre ifølge Celius.
– Vi fikk jo på plass den nye veien fra Sydvaranger Gruve, noe som gjør at man slipper å kjøre gjennom Bjørnevatn og forbi skolen. Vi bruker også lengre tid på transporten og kjører over flere skift slik at det ikke blir så intensivt, forteller han. Dette betyr at det nå ikke kjøres stein etter klokken 18, når man tidligere kunne holde på til 23.
– Årets sesong er nå inne i andre uke og ting tyder på at det nå går bedre, sier han avslutningsvis.

Støymåling

Havnesjef, Eivind Gade-Lundlie forteller at de har gitt Tschudi tillatelse til å allerede nå lagre steinmassen nede på kaia, slik at transporten kan drøyes ut og dermed skape så små miljømessige konsekvenser som mulig. En støymåling vil også bli foretatt ved første skipsanløp. Dette ble ikke gjort i fjor da ordren fra kunde ble mindre og skipet ikke kom.
– Vi har engasjert Sweco som skal gjøre støymålinger for oss. Vi hadde egentlig regnet med at det første skipet ville komme den 10. juli, men nå viser det seg at det ikke kommer før den 15., forteller han.
Målingene skal gjøres både med og uten lasteaktivitet og firmaet vil da i etterkant foreslå eventuelle tiltak. Skipet det er snakk om heter «M/D Antwerpen» som er 199 meter langt og har en kapasitet på 40 000 tonn stein.
– Tschudi har per nå kontrakt på utskipning av 100 000 tonn, men de jobber med å få til mer denne sesongen, sier han.

Jobber

Audun Celius kan ikke gi noe håndfast svar på hvor mange tonn stein man regner med å skipe ut denne sesongen, men forteller at man jobber stadig med å få til nye leveranser.
– Det er stadig nye henvendelser, men også mye usikkerhet med leveranser tett opp mot kontraktsskriving. Det skaper både produksjonsmessige og logistikkmessige utfordringer, sier han. Han er fremdeles klar på at målet er å få transporten over på tog og at lastebiler kun er en midlertidig løsning.
– Men da må vi lage grunnlaget og vise at vi er leveringsdyktige, sier han.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no