18. jul
FAMILIE: Fire søsken av Tavakkoli-familien inne på samme rom, og tre av dem skal begynne på skolen. Her håndhilser rektor Silja Arvola på Mohammad Jawad. Til venstre er Narges, til høyre er Mohammad Kazem, og nederst på bildet er Nastaran.
 
Mohammad, Narges og Nastaran er skoleklare som få
Torsdag var det innskriving for de nye skoleelevene på Fossheim skole. Da møtte rektor både engelskkyndige afghanere og libanesere, og syrere som hadde gått glipp av to-tre års skolegang.

Publisert: 15.jan.2016 14:11
Oppdatert: 23.okt.2017 10:59

Det er god stemning idet seksåringen Mohammad Jawad Tavakkoli, niåringen Nastaran Tavakkoli, tenåringen Narges og den voksne storebroren Mohammad Kazem kommer inn på pauserommet på Neiden Transitt. Der sitter rektor for å ønske dem velkommen inn i elevrekkene.

Mohammad, Nastaran og Narges er tre av 32 nye, midlertidige skoleelever på Fossheim skole i Neiden. Vi treffer dem torsdag, idet de skrives inn i elevtallet hos rektor.

– Vi vil vite om barna gruer seg eller gleder seg, hva de har gjort før, helseopplysninger og kontaktdetaljer til foreldrene, sier rektor Silja Arvola.

Det er veldig varierende. Elevene kommer fra flere forskjellige land og regioner, har minst tre forskjellige morsmål, og har varierende engelskkunnskaper.

Mohammad og Nastaran er fra Afghanistan. Nastaran kan litt engelsk og noen få norske setninger, Mohammad ikke så mye. De får hjelp fra storesøsknene, som er bedre i engelsk.

Storesøster Narges har lært seg noen norske setninger også mens hun har ventet i Neiden. Det er nettopp språk hun håper å kunne lære mens hun er her.

– Jeg er glad for å kunne begynne. Jeg ønsker å lære engelsk, norsk, og russisk siden vi er ved den russiske grensa, sier hun.

– Da kommer dere på skolen på mandag, så gleder vi oss til å se deg! Ha det bra, sier rektoren. De neste familiene venter spent utenfor.

Uten skolegang

Noen har ikke gått på skole i det hele tatt. Osman Chich Osman er far til åtte år gamle Roz og ni år gamle Firouz. De er fra Aleppo i Syria, og han forteller at de har blitt hindret fra skolegang av krigen i landet.

– De ville vært i tredje klasse nå, sier han.

Osman oversetter for barna, som ikke kan engelsk selv. Roz og Firouz gleder seg til å møte norske barn, og tegne og leke. Det de har mest lyst til, er å lære det norske språket akkurat nå.

– Firouz har lyst til å være barnedoktor, forteller han.

Fem måneder siden

Arvola synes det er veldig artig at det er barn som har lyst til å gå på skolen. En av dem er 16 år gamle Fatima Halabi.

– Jeg er veldig begeistret for at jeg får gå på skole. Samtidig er jeg redd for at jeg blir sendt tilbake, sier hun.

Fatima og søsteren Alisar (12) har gått på skole i Tripoli i Libanon siden de var henholdsvis fem og seks år gamle. Morsmålet er arabisk, men de er gode i engelsk, og har også lært noe fransk på skolen, siden Libanon var fransk koloni før. Nå er det imidlertid fem måneder siden sist de hadde en skoledag, forteller Halabi.

Hun kan ikke så mye norsk ennå, men hun er sikker på at hun får det til.

– Jeg trenger å ha noen som driver meg til å lære det, sier hun.

Yndlingsfagene pleide å være matte og engelsk, men nå vil hun studere juss.

Alisar gledet seg såpass at hun skrev takkebrev. Hun har et håp om å kunne fortsette i yndlingsfagene vitenskap og matte.

Fatima og Alisar har ikke møtt de norske elevene ennå. Men de er ikke så nervøse.

– Nordmenn behandler oss veldig respektfullt, selv om vi er flyktninger, sier Fatima.

Neiden Transitt har fremdeles behov for klær til beboerne, fra null år og oppover.

Oversatte kroppsdeler, klær og snørr

De fem barna på Fossheim skole har fått tenke en del på hvordan de skal ta imot og kommunisere med de nye lekekameratene.

– Vi har klistret navnene på de som skal komme på hyller, laget figurer og hengt på veggen, og skrevet navn på kroppsdeler, klær og forskjellige ting på engelsk og norsk, sier Nina Jemine Jørstad Hansen (8).

– Så måtte vi skrive navn på snørr også, for det var det en som hadde tegnet, legger hun til.

Linnea Aleksandra Hansen (9) har allerede fått to venner blant barna fra Neiden Transitt. Selv om hun ikke forsto dem så veldig godt.

– Vi har snakket med dem, men det er litt vanskelig. Vi måtte vise veldig mye med fingrene, sier Nina.

Nina og Linnea synes det blir fint å få flere lekekamerater å leke sisten med. Men det var ikke helt uten utfordringer da de hadde noen av de fremtidige elevene på lekebesøk for litt siden. Det viser seg at det er vanskelig å si hvilke rattkjelker og akebrett som tilhører elevene selv, og hvilke man får låne, når man ikke kan språket. Men de tar det med et smil.

De voksne på skolen jobber iherdig med å få skolen klar. Rektor Silja Arvola sier at de skal ha en midlertidig timeplan klar i løpet av denne uka.

Skolesaken

Som kjent har kommunen gitt klarsignal for å gi barn og ungdom i grunnskolealder norskundervisning, til tross for at de ikke vet hvor lenge de skal være i Neiden.

– Vi vet at når flyktninger bosettes i Norge, er det en styrke at de kommer seg raskt i gang med utdanning. Det gjør at de beholder gnisten og blir fortere integrert, sier Neiden-rektor Silja Arvola.

Barnefamiliene venter på at asylsøknadene deres skal behandles. UDI jobber med å få barnefamiliene sendt fra transittmottaket i Neiden til andre steder i landet. Dette for å gi dem en sjanse til å gå på skolen der de eventuelt blir i lengre tid.

Det er ikke klart når hver enkelt familie sendes ut av Neiden, men det skjer senest 31. mars når Neiden Transitt legges ned. Dermed vil barna gå maksimalt to og en halv måned på Fossheim skole.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no