18. okt
Leder i Utvalg for plan og samferdsel, Kurt Wikan, sier beboerne i Solheimslia kan glede seg til 40 kilometers fartsgrense i løpet av våren.
 
Nå blir det 40 i byen
Solheimslia og Pasvikveien er de to første veiene som får 40 kilometers fartsgrense i byen. Siden vil man utvide området.

Publisert: 09.apr.2013 16:51
Oppdatert: 23.okt.2017 10:38

Utvalg for plan og samferdsel godkjente mandag skiltplan for Kirkenes. Leder Kurt Wikan forteller at det ikke finnes noe som heter 40-sone, i motsetning til 30-sone, som det er i store deler av boligstrøkene i Kirkenes. Men de fant likevel en løsning.

Farten ned

- Det vi derfor gjør i første omgang er å innføre 40 kilometers fart på noen strekninger, i Solheimslia fra Førstevann og ned til Go Helse, og i Pasvikveien ned til Triangelen, forteller Wikan.

Hensikten med dette er å få ned farten og gjøre sikkerheten større langs veiene. Samtidig søker de om å få gjort E6 til forkjørsvei gjennom hele byen og fram til Hurtigrutekaia.

- Tidligere har Vegvesenet argumentert med at forkjørsvei vil få bilister til å kjøre fortere, men når vi har fått ned hastigheten til 40, er ikke dette noe argument lenger, sier Wikan.

Utvide 30-sonen

Fra Triangelen og forbi skolen mot Langøra er det i dag 30-sone, men plan og samferdsel har vedtatt at også Hans Væggers vei og hele industriområdet skal bli 30-sone.

Vedtaket er et kompromiss i forhold til Vegdirektoratets uttalelse om at det ikke finnes noe som heter 40-sone, men Wikan er likevel optimistisk.

- Det foregår et prøveprosjekt med 40-sone i Midtbyen i Trondheim. Jeg er ganske sikker på at dette vil bli en suksess, og når resultatene fra prosjektet kommer, vil vi søke om å få 40-sone i hele byen, sier han.

Vedtakene fra utvalget blir oversendt Statens Vegvesen, og så snart de kan sette i gang å sette opp skilt vil de nye fartsgrensene tre i kraft. Kurt Wikan tror det vil skje i løpet av våren.

Ny vei

Å få ned farten er en ting, men utvalget vil også få tungtransporten bort fra boligstrøkene i Solheimslia og Pasvikveien.

- Når rundkjøringer ved Førstevann og krysset ved Kimek kommer på plass, vil vi legge en vei gjennom Sydvarangers område fra Førstevann og ned til Kimek. All tungtransport skal benytte denne veien, og dermed flyttes bort fra boligstrøkene. Dette har vi jobbet med siden vi var på befaring med Vegvesenet i høst, og de er positiv til planene, sier Wikan.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no