22. nov
SPLITTES: Om fylkeskommunens forslag går igjennom, blir det ikke den samme bussen som går rundt i byen og til Bjørnevatn.
 
Nå kan Prestefjellet få bybuss
Liten buss nøyaktig hver halvtime som går innom Prestefjellet, og ringbuss som både går til flyplassen, Elvenes og Bjørnevatn, er noe av det fylkeskommunen vil ha.

Publisert: 10.jan.2014 15:07
Oppdatert: 23.okt.2017 10:36

Finnmark fylkeskommune mener at bussrutene i Kirkenes kan forbedres, og har lagt ut et høringsforslag på det.
Fylkeskommunen foreslår å dele bybussrutene i Kirkenes i to: Bybuss for sentrumsområdet i Kirkenes, og ringbuss for områdene utenfor bykjernen.
Høringsforslaget kommer i forbindelse med at fylkeskommunen skal legge bussrutene i Finnmark ut på anbud i 2014, med oppstart for den nye bussavtalen i 2016.

Liten og stor buss

I dag går bybussen fra sykehuset eller Prestøya, og ut mot Bjørnevatn.
Fylkeskommunen påpeker at rutene ikke inkluderer boligområder med stort potensial, og at de ikke er tilrettelagt godt nok i forhold til havn og flyplass.
Med det nye bussystemet vil bybussen, en liten buss med 16-20 seter, dra rundt i kjerneområdet i Kirkenes, i en rundtur som starter og slutter ved Amfi.
Denne vil inkludere blant annet Skytterhusfjellet, sykehuset, Kirkenes barne- og ungdomsskole, og også Prestefjellet, som i dag ikke har busstilbud.

Mer kveldsbuss

Ringbussen, en større buss som tar 45-50 passasjerer, vil som før dra ut mot Hesseng og Bjørnevatn.

– Det blir ikke stor forskjell i Bjørnevatn, men det skal bli mer gjenkjennelige rutetider, sier Lars H. Engerengen i fylkeskommunens samferdselsavdeling.

Men flere ganger om dagen vil ringbussen dra ut mot Rundvann og Elvenes, eller mot Høybuktmoen, i stedet for Bjørnevatn.

– Rutene til Rundvann og Elvenes og Høybuktmoen vil legges i forhold til behovet. Vi sender ikke buss til Høybuktmoen når flyet er gått. For Rundvann og Elvenes sin del vil vi legge det opp til skolekjøring, men vi satser også på å la folk bruke bussen mer på kveldstid, sier Engerengen.

Bussrutene legges generelt sett opp til at folk skal kunne bruke bussene mer på kvelden.

– Slik kan de bruke bussen til å få gått på kino, fotballtrening og mer, sier Engerengen.

– Mer skoletransport

Det er samtidig meningen at ringbussen skal kunne ta seg av mer skoletransport enn dagens bussruter.

– Vi ser at transporten til og fra den videregående skolen og grunnskolen er litt underdekket. Det er en del elever som tar taxi eller som får støtte til egen kjøring til skolen, forklarer Engerengen.

Han mener imidlertid ikke at de nye bussrutene vil fjerne all taxibruken og egenkjøringen til skolen.

– Sør-Varanger kommune er lang og med mange avgreininger, så det er vanskelig å sette opp et rutetilbud som dekker alle. Men vi skal prøve å gjøre det bedre, og skal møte med Sør-Varanger kommune i vinter for å se på hvordan vi skal dekke det best mulig fremover, sier Engerengen.

Påvirker ikke langbusser

Ytterområdene mot Elvenes, Jarfjord, Pasvikdalen og Høybuktmoen dekkes av andre ruter i dag. Nå blir altså Høybuktmoen en del av byrutene, om forslaget går igjennom. Men de andre langrutene skal ikke påvirkes av bybussendringene.

Vanskelige rutetider

Når Engerengen snakker om gjenkjennelige rutetider, dreier det seg om en mer lettfattelig ruteplan.
Fylkeskommunen mener at bybussen i dag ikke har lettfattelige nok ruter: Dagens bybuss går fra Amfi-senteret alt fra fem på sju til ti på halv åtte og fem over elleve, og det gjør at folk trenger busstabell for å finne ut når bussen går.
Med den foreslåtte bussplanen skal folk kunne vite at bussen går på samme tid hver hele eller halve time, og dermed kunne slippe busstabellen.
Litt må man uansett huske: Midt på dagen, når det er færrest som reiser, blir det et par timers pause i bussrutene. Ellers skal de imidlertid være på faste - og lett huskbare - tidspunkt.
Ifølge fylkeskommunen trafikkerer dagens bybussrute omtrent 85 000 passasjerer per år.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no