17. jul
FEIRER: Flygeleder Anssi Lisko hadde datteren Tove på besøk med kakespising for å feire utvidelsen av luftrommet rundt Høybuktmoen. (Foto: Yngve Grønvik)
 
Nå kontrollerer de finsk luftrom
Det ble feiret med kake i tårnet på torsdag. Seks års arbeid med å få kontroll over hele innflygingen til Høybuktmoen er nå i boks. Det betyr at finsk luftrom blir styrt fra Tårnet i Kirkenes. Avtalen er unik i Europa.

Publisert: 10.nov.2016 17:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:11

- I alle år, helt siden flyplassen åpnet, har flygelederne levd med problemstillingen at de ikke har hatt full kontroll over hele innflygingen til Kirkenes når flyene kommer fra sør. Men nå har vi endelig fått en avtale på plass, og det er vi veldig glade for, sier Frode Johnsen.

Utenfor sonen

Flygelederne i tårnet på Kirkenes lufthavn Høybuktmoen har to soner å følge med på, den minste sonen går fra bakken og opp til 2 500 fot og dekker et område som tilsvarer omtrent halve Sør-Varanger. Fra 2 500 fot og opp til 10 500 fot ligger det en mye større sone som kalles TMA, og denne dekker hele kommunen, deler av Nesseby, Vadsø og Varangerfjorden. Bare et område langs den russiske grensa mot Grense Jakobselv er ikke med.

- Når et fly går inn for landing går de inn i den største sonen, TMA, først, og da får vi kontakt med flyet, snakker med dem over radio og utveksler den informasjonen vi skal. Flyet kommer lavere, nærmer seg flyplassen og går så inn i den minste sonen før de til slutt lander. Når flyene kommer inn fra sør, går de over Finland, men TMA har til nå stoppet på grensa mellom Norge og Finland. Da har flyet allerede begynt innflygingen før de kommer inn i den sonen vi kontrollerer. Nå er sonen utvidet med circa 40 kilometer, tilsvarende strekningen til Sevettijärvi. Dermed har vi nå kontroll over hele innflygingen. Det er ganske spesielt at et land overlater kontroll over luftrommet til et annet land, sier Johnsen.

Feirer med kake

Johnsen sier at de før bare kunne se på radaren at det var fly i det aktuelle området i Finland, men de kunne ikke ta kontakt, de visste ikke hvilket fly det var.

- Det er ikke mye trafikk i området, det er mest småfly, helikoptere, jegere som skal ut på vann med sjøfly og sånt. Vi har sett dem, og det har jo gått bra i 50 år, men forholdene har ikke vært i henhold til forskriftene. Vi har jobbet med dette i seks år. Da NEFAB kom på plass, en avtale om samarbeid over grensene, ble det plutselig mye lettere å få til dette konkrete prosjektet mellom norske Avinor flyservice og våre finske kolleger i Finavia. Vi hadde ikke trodd at det skulle gå så fort og greit da vi kom i gang med seriøse forhandlinger i fjor. Avtalen skulle tre i kraft 10. november, og natt til i dag forandret kartet seg på skjermene våre. Da synes vi det er grunn til å feire med kake, sier Frode Johnsen.

NEFAB står for North European Functional Airspace Block og består av landene Norge, Finland, Estland og Latvia.

Enighet

Johnsen sier at arbeidet med å få ordningen på plass har blitt lettet veldig fordi han har to finske flygeledere ansatt hos seg. De to, Jussi Hiihtola og Anssi Lisko, synes også at forhandlingene har gått overraskende lett.

- Det er veldig mye formelt og juridisk som skal på plass, men likevel synes jeg det har gått veldig fort og smidig. Vi har ikke hatt noen vanskeligheter, bare møtt velvilje og forståelse på finsk side, sier Jussi Hiihtola.

- Finnene overlater jo til oss å kontrollere en del av finsk territorium. Hva skjer hvis et fly går ned i Finland i det området som vi kontrollerer, for eksempel? Hvem har ansvaret? Det var mye som skulle på plass, så vi er alle sammen veldig glade for at vi har fått dette på plass, sier Johnsen.

Han legger til at det vanligvis er konkurranse om luftrommet, men her har det bare vært enighet om at dette var den beste løsningen.

Tårnet i Kirkenes har også opprettet en direktelinje til Finavia sentralt i Helsinki, slik at de lett kan kommunisere med hverandre etter behov.

- Når vi stenger flyplassen for natta, overtar de kontrollen over området, legger Johnsen til.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no