Helga Pedersen begrunnet spørsmålet med at det handler om 25 arbeidsplasser i Sør-Varanger. Norterminal har søkt om å få endret skip-til-skip-tillatelsen i Bøkfjorden og Korsfjorden slik at valg av omlastingsmetode ikke utgjør noen begrensning. Da Norterminal ikke ville nå målet om tre millioner tonn omlastet olje i løpet av mai, valgte den russiske kunden å flytte omlastingen til Murmansk.
- Arbeidsplasser
Miljødirektoratet avslo søknaden til Norterminal, og etter nytt avslag skal saken behandles av Klima- og miljødepartementet.
- For kirkenessamfunnet representerer oljeomlastingen 25 direkte arbeidsplasser, og en svært sentral del av industrisamarbeidet med Russland. Det er derfor viktig at saken finner en løsning, og at det skjer raskt, sa Pedersen.
Dette har Naturvernforbundet reagert på.
Legger til rette
- Klima- og miljøministeren legger til rette for en ny oljeulykke à la Full City dersom han gir etter for Norterminals press for å tillate enda mer usikker oljeomlasting i Bøkfjorden i Finnmark. Bøkfjorden er en nasjonal laksefjord med rike naturverdier. Det vil være en skandale om Klima- og miljøministeren med åpne øyne går inn for å øke trusselen mot den sårbare naturen ved å lempe på kravene til oljeomlastingen, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet, i en pressemelding.
- Sikrere måter
- Vi er sjokkert over at Aps Helga Pedersen går så klart inn for å spille hasard med naturen i Bøkfjorden. Det finnes sikrere måter å drive oljeomlasting på enn de Norterminal ønsker, la oss i stedet benytte dem. Vi håper Helgesen avslår klagen fra Norterminal, sier Haltbrekken.
Større skip
I avslaget til Miljødirektoratet heter det at «de forelagte beregningene (til Norterminal, red. anm) ikke dekker ankring av to skip på samme anker og at virksomheten benytter større skip enn det beregningene har som avgrensning. Vi finner derfor at det er svakheter ved de forutsetninger Norterminal har lagt til grunn.»