21. okt
Amfi merker konkurransen, men trodde det ville bli enda tøffere. Og ikke alle butikkene har fått nedgang.
 
Ned åtte prosent etter at Handelsparken åpnet
Amfi-senteret melder om en nedgang på åtte prosent de første fjorten dagene etter at Handelsparken åpnet.

Publisert: 10.jul.2015 13:06
Oppdatert: 23.okt.2017 10:52

Amfi-senterets daglige leder Lars Holst-Roness opplyser at senteret hadde en oppgang på fire prosent første helga Handelsparken åpnet, men siste halvdel i juni hadde senteret en nedgang på åtte prosent.
Kitch`n eller Vita har begge åpnet i løpet av det siste året og er ikke med i oversikten. Vitus Apotek, Dressmann, Vinmonopolet, Coop Mega, Change, Nille, Stormberg, Me&Me, Life og GullFunn er tatt med i beregningen.
– Vi startet greit i Handelsparkens åpningshelg ved at vi gikk opp fire prosent, etter det har det vært roligere. Nedgangen er på åtte prosent, men jeg hadde faktisk trodd det skulle blitt tøffere, kommenterer senterlederen og legger til at det jo ikke er så mange butikker som er i direkte konkurranse med hverandre når Handelsparken og Amfi sammenlignes.
– Bortsett fra apoteket og matbutikken, og de spiser nok litt fra våre butikker. I tillegg er det alltid kamp om kronene. Om en person har ventet på at Handelsparken skulle åpne og så slår til med å kjøpe en tv til 30.000, så er jo de pengene borte fra konto, påpeker han.

Ingen dramatikk

Holst-Roness mener det ikke er noen grunn til å dramatisere situasjonen.
– Åtte prosent er nesten innenfor det normale svingningsmonnet, det går fort opp og ned fem prosent. Når vi ser på første halvår i 2015 under ett, så er vi på linje med første halvår i fjor. Nedgangen er på 0,03 prosent, så det betyr at det har gått jevnt og trutt til tross for både rubelfall og Handelsparkens åpning.
Håpet er at flere kunder trekkes til Kirkenes fra omlandet.
– At Kirkenes blir mer aktuell og interessant som handelsby. Jeg tror at om kunder kjører en time eller to for å gå på Biltema, så kjører de nok også et minutt ned til Amfi eller de drar til sentrum og tar en kaffe og kikker seg litt rundt. Når de først har satt seg i bilen, så vil nok folk gjerne ha med seg mer.
Hvordan møter dere konkurransen fra Handelsparken?
– Blant annet ved å få leid ut lokalene som står tomme nå. Princess er på plass i løpet av august, og Baker Must kommer omtrent i samme leia og Peppes skal være på plass før jul.
Senteret har da fremdeles et ledig lokale, der Skoringen var.
Hva vil du ha inn der?
– Det er ikke sånn at det stør en kø av leietakere, men vi jobber med de mulighetene vi har.

Ikke alle rammet

– Det betyr ikke nødvendigvis mindre salg selv om færre biler står parkert i kjelleren, eller at det er mindre folk som går rundt og ser.
Det påpeker Hege Udtian, butikksjef for Vita Exclusive på Amfi Senter Kirkenes.
Udtian sier parfymeriet har økt salget jevnt og trutt helt siden åpningen og har lagt godt over budsjettet sitt.
– I snitt har vi vært 20 prosent over. Vi har nok fått færre tittere etter at handelsparken åpnet, men kundene som kommer kjøper mer, sier hun.
– Sist lørdag lå vi over det vanlige på lørdager, opplyser butikksjefen og syns det er viktig at det ikke sprer seg en negativitet om sentrumshandelen.
Hun oppfordrer folk til å ta seg en tur og se selv, i stedet for å uttale seg negativt.
– Det er klart det er stille ti om morgenen og halvsyv om kvelden, men en kan ikke dømme utfra det. Allerede før vi åpnet her, lenge før Handelsparken kom, ble det sagt at det er stille. Men vi selger altså voldsomt bra, ikke minst til russiske kunder som gjerne kommer hit med lange lister over produkter de skal ha tak i.

Bruke torget

– Overhodet ingen krisestemning her, melder Silja Traa Celius hos Husfliden og sier butikkens omsetning i juni fjor er på linje med i år.
– Jeg jobbet selv åpningshelga til Handelsparken og så at det var veldig mye fremmedfolk innom hos oss. Mange hadde tydeligvis tatt turen fra for eksempel Vadsø og Tana og dro da også ned til byen. Vi hadde faktisk økning i omsetningen åpningshelga, men etter det har det blitt roligere.
Silja Traa Celius sier at selv om det er rolig i sentrum, så kan ikke det bare knyttes direkte til det nye senteret.
– For det har vært rolig i sentrum lenge, kanskje det siste halvåret. Samtidig er det ikke tvil om at Kirkenes nå har mange butikker, og vi skal slåss om den samme potten. Men dersom det kommer flere tilreisende til Kirkenes kan det bli en vinn-vinn situasjon.
Celius sier mange av kundene er opptatt av å bevare sentrum.
– Det er veldig positivt at folk virker bevisste og at de ønsker liv i sentrum. Til syvende og sist er det her opp til kundene. Vi kan ha så flotte og fine butikker som vi vil, men vi må brukes.
Husflidens daglige leder sier en av de store utfordringene i sentrum er parkeringsplasser.
– For kundene vil ha det enkelt. Nå er det mange leiligheter i byen, og vi som jobber i sentrum bruker også av de plassene som er. Vi må jobbe for å få en bedre parkeringssituasjon, for eksempel at halve torget brukes som parkeringsplass under julehandelen. For utenom juletreet er det jo tomt der.

Savner lekestativet

– Vi merker konkurransen, men også at noen kunder kommer tilbake, sier butikksjef Sten-Rune Stenbakk hos Euronics.
Stenbakk forklarer at salget gikk veldig mye ned de siste tre til fire ukene før Handelsparken med Elkjøp åpnet.
– Nå begynner kundene å komme litt tilbake, men vi har gått ned i omsetning.
Hvor mye?
– Jeg har ikke tallene, men en del er det.
Hvordan kan dere konkurrere?
– Vi må jo konkurrere både på prøve å gi bedre service og følge på prisen, og oppfordre folk til å være smarte og sjekke prisene begge plasser.
Butikksjefen sier sentrumslivet er en snakkis.
– Og det er selvsagt kjedelig at det skjer så lite i gatene, og ikke minst savner vi lekeapparatet!

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no