24. okt
KOBLE AV: Den nye tankbilen er ustyrt med krokløft. Dermed kan hele tankanlegget kobles av og driftes frittstående med egen motor. (Alle foto: Martin Gramnæs).
 
Ny hverdag med topp moderne tankbil
Sten Kåre Hivand og de andre i Sør-Varanger brannvesen måtte ta saken i egne hender da den gamle bilen ga opp. For Hivand selv, er bilen ekstra spesiell.

Publisert: 24.mai.2015 21:00
Oppdatert: 23.okt.2017 10:51

Vann må til når man skal slukke brann. Den gamle tankbilen har lenge vært moden for utskifting, men med begrenset budsjett er det ikke bare-bare.

Selvgjort

Sten Kåre Hivand er bilansvarlig i brannvesenet. Da den gamle bilen skulle byttes ut, hadde de et budsjett på drøyt to og en halv million kroner, - eller 2 750 000 kroner, for å være nøyaktig.

- Det ble ganske fort klart at det ikke rakk til ny bil. Her manglet vi rundt 100 000 kroner bare for å få bilen uten utstyr, forteller han. Løsningen ble da å se til bruktmarkedet, og flere konsepter kom på bordet. Det ble sendt ut anbud, men den eneste løsningen som kom inn, var for høy til garasjen på brannstasjonen. På dette tidspunktet avdekket EU-kontrollen en toer-feil på den gamle bilen, og ting begynte å haste.

- Det lages ikke deler til den gamle mer, så da måtte vi sette oss ned. Vi har vært et bilutvalg på tre personer, og endte opp med å kjøpe en lastebil med krokløft, som vi har fått bygd om til brannbil, forteller han. Brannvesenets nye stolthet kom opp til Sør-Varanger rundt påsketider, etter å ha blitt ombygget i Sverige.

Tilpasset

Med krokløft, kan hele tankanlegget løftes av bilen, slik at den fungerer som en egen enhet. En tresylindret motor fra en Volkswagen Polo sørger for å drifte alt sammen. Deriblant en pumpe som spyler ut 2 000 liter vann i minuttet. Anlegget inneholder 9 000 liter vann, og 200 liter skum. Dette gir 27 000 liter slukkevæske totalt. Tradisjonelt brukes skum ved elektrisk brann, men siden det bryter overflatehinnen på vannet, er det generelt mer effektivt, får vi vite. Alt styres fra et skap bak på anlegget, og her er det blant annet montert varmevifter, slik at man unngår at utstyret fryser. En annen smart og viktig detalj, er at tanken fra den gamle bilen passer inn i ramma på den nye. Dermed kan man sette av det nye anlegget på brannstedet og hente den andre.

- Dette krever bare en liten ombygging som vi skal i gang med snart, forteller Hivand.

Hjelp av far

Som bilansvarlig har Hivand følt et stort ansvar for at bilen skulle bli akkurat slik de ønsket seg. Han fikk god hjelp av sin far i prosessen.

- Han var fenomenal på dette med lastebiler. Jeg har jo vokst opp med det, og det var alltid han jeg spurte om råd, forteller han. Far Rolf Hivand gikk bort i bilulykken i Bugøyfjord i mars i år. Sten Kåre var selv på jobb den dagen.

- Jeg rykket ut til min egen fars bilulykke. Det var litt spesielt kan du si. Men sånn er det, forteller han lavt. Han satt derfor med en litt tom følelse da han hentet hjem bilen.

- Vi hadde jo snakket mye om den, og ulykken skjedde bare tre uker før den var ferdig. Han fikk aldri se det ferdige resultatet, avslutter han.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no