20. jul
HEVET: Mannskapet klarte å svømme i land da «North Tug» sank. Båten ble hevet og reparert. (Foto: Yngve Grønvik)
 
Ny runde i retten for Dykknor
Dykknor ble frikjent for en bot på 100 000 kroner, men det er påtalemyndighetene uenig i. I april går saken til lagmannsretten.

Publisert: 07.jan.2016 14:41
Oppdatert: 23.okt.2017 10:59

Det rettslige etterspillet etter «Ocean Princess»-ulykken 10. juni 2013 er ennå ikke over.

- Statsadvokaten mener at tingretten har gjort feil, og ønsker full ny prøving av saken. Dykknor AS erkjenner fortsatt ikke straffeskyld, sier Andreas Hegg. Han er advokat for Dykknor i saken som kommer opp i Hålogaland lagmannsrett 5. og 6. april.

- Mer dokumentasjon

Hegg mener ikke det har kommet frem noe mer i saken siden den først var i tingretten i september. Da ble Dykknor enstemmig frifunnet, og advokaten tror på at det blir samme resultat denne gangen.

Det tror også Eirik Mikkelborg, en av eierne i Dykknor.

- Vi har god tro på at vi vinner denne runden. Vi har skaffet mer dokumentasjon som de skal få tygge på, sier han.

Han er likevel tydelig oppgitt over at saken fortsetter.

- For 100 000 kroner... Her ser man hva skattepengene går til, mener han.

SVA forsøkte å komme i kontakt med påtalemyndighetenes advokat, Torstein Hevnskjel. Men han var opptatt i rettssak onsdag.

Skipssikkerhetsloven

Da saken opprinnelig var oppe i Øst-Finnmark tingrett i september, sto Dykknor tiltalt for å ha brutt skipssikkerhetsloven. Påtalemyndighetene mente selskapet manglet både sikkerhetssystem og risikovurdering, og at de hadde tatt på seg et uforsvarlig oppdrag da de skulle hjelpe cruiseskipet «Ocean Princess» ut av Kirkenes havn.

Båten «North Tug» ble dratt under vann av det mye større cruiseskipet, og sank. Dykknor fikk en bot på 100 000 kroner, men vedtok den ikke, så det bar til retten.

Tingretten fant at Dykknor hadde opptrådt lovlig på noen av tiltalepunktene, og lot tvilen komme dem til gode på resten. Blant annet mente retten at politiets og Sjøfartsdirektoratets beviser og rapporter ikke holdt for å dømme selskapet.

Slik beskrives ulykken i rettspapirene fra tingretten:

På grunn av vind hadde 181 meter lange «Ocean Princess» bedt om hjelp fra en slepebåt 10. juni 2013. Den eneste tilgjengelige båten i området var Dykknors «North Tug», en 14,89 meter lang båt.

Mannskapet på «North Tug» satte fast trossen i båten, men sikret seg med slegge, øks og sag så de kunne få av trossen om det skulle bli problemer.

Det holdt imidlertid ikke da «Ocean Princess» gikk mot den opprinnelige planen, og plutselig skiftet retning uten å si fra.

Båtføreren på «North Tug» prøvde å dreie seg så den kunne gå i samme fartsretning som cruiseskipet, men slepetrossen strammet seg og båten krenget over på siden. Slepebåten satte fart bakover i stedet, men sjøen begynte å fylle akterdekket.

Det gjorde at mannskapet ikke fikk kappet trossen, motoren stanset, og «North Tug» kantret på siden.

Trossen ble endelig kuttet på «Ocean Princess», men det var for sent for den lille arbeidsbåten, som sank.

Mannskapet berget livet ved å svømme på land. «North Tug» ble senere hevet og reparert, og er i drift igjen i dag.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no