18. okt
LYS: Den umiddelbare fremtiden til Sydvaranger ser lys ut, om de får avtalen i boks. Her fra fredagens vedlikeholdsarbeid i Kirkenes-anlegget. (Alle foto: Håvard S. Mækelæ)
 
Om avtalen går i boks, får Sydvaranger 70 mann i arbeid
Er i gang med ny avtale på tampen av høstens malmproduksjon.

Publisert: 04.nov.2016 17:30
Oppdatert: 23.okt.2017 11:10

Akkurat nå er det noen små tonn igjen av produksjonen som Sydvaranger begynte med i september. Driftsleder Arnfinn Mentyjærvi forteller at selskapet har hatt rundt 50 arbeidere i gang, og de regner med å bli ferdig med produksjonen i løpet av neste uke. Da har de produsert nok til å fylle et malmskip.

Ifølge planen skulle det vært enden på visa i denne omgang. Sydvaranger ville ha begynt med vintervedlikehold, som krever langt færre folk, og muligens kursing til en oppstart neste sensommer/høst.

Men nå har en ny mulighet kommet frem.

- Vi har blitt kontaktet av en kunde som vil at vi skal produsere en båt til i høst. På mandag vet vi endelig om det skjer, sier Mentyjærvi.

Om de får til avtalen, ser driftslederen for seg 70 personer i arbeid i en måned til.

Svovel i malm

Malmproduksjonen så langt har dreid seg om stein som allerede er tatt opp, da Sydvaranger fremdeles jobber med å få tillatelse til å sprenge og mine ut ny stein. Denne nye avtalen dreier seg om stein som selskapet ikke kunne bruke i denne produksjonen.

- I den forrige kontrakten kunne vi ikke ta ut stein som inneholdt en viss mengde svovel. Men noen selskaper har blitt gode til å rense svovelen ut av malmen, og det er interesse derfra. Nå sjekker vi om vi har volum nok til å fylle en båt, og om vi kan få det til, sier Mentyjærvi.

Svovelmengden skal være relativt liten, og påvirker ikke produksjonen i Sydvaranger på noe vis.

- Det er snakk om en tidels prosent svovel. For oss er det vanlig malm, sier driftssjefen.

Før kulda

Det haster å få avtalen i boks. For Sydvaranger er avhengige av å bli ferdige før den kaldeste delen av vinteren setter inn.

- Vi kan ikke ha verket fullt av vann når det blir 20 kuldegrader ute, konstaterer Mentyjærvi.

I mellomtiden står snart 70 000 tonn malmkonsentrat klart til transport i en silo ved Kirkenes-anlegget. Det er nok til én skipslast i et malmskip. Lasten er ikke solgt ennå, men Sydvaranger har avtale med en tredjepart som skal sørge for å få mest mulig for lasten.

Det bør være mulig. Malmprisen har gått oppover det siste året. På det laveste lå den på 39,60 dollar per tonn i januar i år, men nå skal den være på godt over 60, ifølge Mentyjærvi. Nettsiden Indexmundi målte prisen til 56,67 dollar per tonn i september, og Mentyjærvi så at prisen lå på 64 dollar tidligere i uka.

I mellomtiden er Mentyjærvi storfornøyd med hva arbeiderne har fått til.

- De har vist vilje og guts til å lykkes, og som lokalpatriot er jeg stolt av at alle er lokale, inkludert underleverandørene, sier han.

Håp om vinterutdanning

Tidligere har Sydvaranger meldt om muligheter for å beholde inntil 20 av bemanningen igjennom vinteren, for å kurse dem og drive med diverse prosjekter. Om de ikke får det til, blir bemanningen sannsynligvis på seks mann igjennom vinteren, slik det var sist vinter.

- Vi ønsker at flest mulig som jobber her nå skal ha noe å gjøre i vinter. Vi jobber fremdeles med interne prosjekter for å klargjøre anleggene til vi får konsesjon til neste år, og opplæring av ansatte til å ta seg av flere forskjellige oppgaver, sier Mentyjærvi.

Det er vanskelig for Mentyjærvi å si hvor store sjansene er i skrivende stund. Han viser til at det er mange parter som kan involveres, og nevner blant annet Nav, og mulige andre partnere for nye prosjekter. Men om de får den nye avtalen i boks, med inntekt fra enda et malmlass, tror driftsleder Arnfinn Mentyjærvi at sjansene øker for vinterprosjektene.

- Da får vi helt andre muligheter, sier han.

Men han mener fremdeles at Sydvaranger trenger å få andre med seg for å ha mer enn bare det enkle vedlikeholdet i vinter.

- Vi prøver å gjøre mest selv, men vi er avhengige av hjelp, slår han fast.

Sydvaranger har allerede trent opp ansatte i løpet av denne nyligste produksjonen. De fleste som jobber er fra gamle Sydvaranger. Miika Miettinen er blant de som har fått annerledes arbeidsoppgaver.

- Jeg er nå drifts- og vedlikeholdsingeniør, og jeg pleide å være kontraktskoordinator i gamle Sydvaranger, sier han.

Han fryder seg over å være tilbake på jobb, og mener det blir enda bedre om de får ekstraoppdraget kommende uke.

Ser for seg drift på sensommeren

Sydvaranger hadde 400 ansatte før selskapet gikk konkurs i fjor høst. Etter at Tschudi kjøpte opp gruveressursene og startet nye Sydvaranger, har det ikke vært snakk om såpass mange på jobb, i alle fall fram til at malmprisene har økt kraftig.

Selskapet jobber fremdeles med å få konsesjon og ny gruveplan.

- Vi er i tett samarbeid med Direktoratet for mineralforvaltning, men det er utrolig mye papirarbeid som skal gjennomgås. Jeg håper vi skal ha tillatelsen på plass til våren eller sommeren 2017, sier driftsleder Arnfinn Mentyjærvi.

Derfra ser han for seg at det tar et par måneder å få i gang driften. Slik blir de i gang med rundt 50 arbeidere på sensommeren eller høsten.

- Vi jobber med å se på teknikken og metodene for å få flyttet tonnene så billig som mulig, sier han.

Mentyjærvi ser for seg at de begynner med dagbrudd, men det kan utvikle seg til underjordisk gruvedrift, eller begge deler.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no