16. jul
LOKAL HANDEL: Den lokale handelsstanden samlet for å diskutere framtiden. (Foto: Tor Sandø).
 
Oppfordrer til lokal handel
Rundt 20 representanter for handelsstanden i Kirkenes deltok på et møte torsdag. Målet med samlingen er å få til et samarbeid for å øke den lokale handelen.

Publisert: 05.des.2016 17:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:12

Netthandelen er økende og omsetningstallene for det lokale næringsliv er skadelidende. Nå må noe gjøres for å bevisstgjøre sør-varangerværingene på hva som skjer dersom de ikke velger å handle lokalt.

Aktivitet

Handelsstanden er enig om at aktivitet skaper omsetning. Musikk-sprell, Barents Spektakel, Kirkenesdagene, Gulldager, Grenseløsfestivalen eller Litteraturfestivalen bidrar til klingende mynt i kassen for det lokale næringsliv.

- Vi må øke aktiviteten og bruk oss. Vi som avis kan bidra til å få aktiviteten ut til folket. Arrangørene av Litteraturfestivalen var veldig glade for små drypp av arrangementer utover høsten, noe som bidro sterkt til at mange besøkte festivalen, sa teknisk sjef Bente Flå i Sør-Varanger Avis.

Skoselger Bjørn Ole Hamre sa at problemet for den lokale handelsstanden er like innlysende som det er enkelt.

- Vi har for mange butikker i forhold til kunder.

Debatten brakte fram flere momenter som alle sammen kan bidra til flere kunder; søndagsåpne butikker noen søndager i desember, flere parkeringsplasser, hurtigruten i sentrum, bedre infrastrukter, mer samarbeid med reiselivet, større hotellkapasitet er alle ting som påvirker budsjettene.

- Det er viktig at vi møtes, tenker langsiktig og legger langsiktige planer, sa Hamre.

- Aktiviteter er vel og bra, men i løpet av et år er det flest hverdager. Det er hverdagene vi må ta tilbake, sa Morten Galaasen i Port, Montasje & Service.

Nett

Netthandelen er den store, stygge ulven i forhold til den lokale handelen. Mange av den lokale handelsstanden satser på julehandel. Men dette blir vanskeligere og vanskeligere all den tid at seks av ti handler på nett. Og det tallet er økende.

- Vi må lære den oppvoksende slekt at det ikke er greit å handle alt på nett. Det går utover det lokale næringslivet. Når min sønn vil kjøpe seg en PC og den er 2000 kroner på nett, så sier jeg at han ikke får sendt inn lokalt hvis det blir feil på den. Og jeg har sagt til han at den dagen han kjører til Nikel for å kjøpe drivstoff, så er han arveløs, sa Galaasen.

Sponsing var et annet tema, som var oppe.

- Hva om de lokale idrettslagene og foreningene spør om sponsing. Dersom representantene for lagene og foreningene ikke er kunder og ikke handler lokalt, så kan de heller ikke forvente å få sponsorpenger. Er det ikke penger i kassa, så er det ikke penger til sponsing heller. Og det samme med jule- og sommerjobber, som er viktig for at de unge skal komme seg inn på arbeidsmarkedet. Er det mye mindre å gjøre så er det heller ingen grunn for butikkene å ta inn vikarer. Handle lokalt og sørg for at det blir mer å gjøre, også for de yngste, sa Galaasen.

Skatteinngang

Ordfører Rune Gjertin Rafaelsen var til stede på møtet. Han sa at skatteinngangen fra næringslivet er bedre enn forventet etter konkursen ved Sydvaranger gruve.

- Ja, heldigvis ble det ikke så ille som vi fryktet. Jeg tror det er viktig å skape attraksjoner. Kommer det attraksjoner til sentrum, så tiltrekkes det folk og folk skaper aktivitet også blant sentrumsbutikkene.

Ordføreren snakket også om mangelen på næringsareal som et problem som også rammer lokalt næringsliv.

- Gjør noe med tomta til gamle Kirkenes sykehus, før det havner privat og tomteprisene fyker i været, sa Galaasen.

- Og få aktivitet på Malmklang. Gjør alt dere kan for å realisere planene til Kåre Tannvik der, sa Torill Sesseng ved Ribago.

- Dere har flertall. Jobb for å få mer inn til sentrum, sa Hamre.

- Vi er godt i gang. De kommende årene kommer både lærer- og sykepleierutdanning til Kirkenes. Det vil gi midler til den lokale handelsstanden. Vi ser også utover havet. Der kan det bli mange store prosjekter i årene som kommer.

Hurtigruten ble også et tema. Det er sagt og skrevet mye om planene om å få hurtigrutene til å anløpe nærmere sentrum for å få mer aktivitet.

- For min del kan hurtigrutene godt ligge der de ligger i dag. Vi har godt besøk av turistene slik det er i dag. Kommer hurtigruta til sentrum, er det vi som fort kan havne i utkanten, sa Lars Randal ved G-sport.

Reiseliv

Flere i den lokale handelsstanden tok til orde for at de bør ha et bredere samarbeid med reiselivet.

- Se bare på de 100 000 menneskene som hvert år kommer til Kirkenes med hurtigruten. Og minst 50 000 mennesker kommer hvert år til Lappland som en følge av julenisset. Reiselivspotensialet er enormt, sa en.

- Vi må tenke nytt og tørre å tenke nytt, sa en annen.

- Handelsstanden i Sør-Varanger ligger alt for spredt. Det som er trist er at vi har skapt det nye Alta og som de brukte over milliarden på å komme seg ut av.

- Og vi må få ned leveringstiden dersom vi skal kunne konkurrere med nettet. Da nytter det ikke med ti dager til to ukers leveringstid. og vi må få opp sørvisnivået. Mulig det er billigere på nett, men vi må være bedre enn det vi kan være bedre på, sa Sesseng.

- Det viktige er at vi nå får folk til å handle lokalt og viser at de har sitt hjerte i Sør-Varanger, sa annonseselger Jan Arne Jerijervi.

- Vi må forsøke å få innpass hos Kirkenes næringshage og drive mer markedsføring lokalt og ikke minst mot Russland, sa Silje Traa Celius ved Kirkenes Husflid.

Aktivitet

Den lokale handelsstanden skal møtes igjen på nyåret, rundt 10. januar, noen uker før Barents Spektakel. Flere av de 20 frammøtte tok til orde for å lage vinterlige Kirkenesdager i perioden mellom Spektakel i februar og Kirkenesdagene i august.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no