11. des
Noen av papiravisas fine bildesaker den siste tida.

Foto: SVA
 
Pent overskudd for Sør-Varanger Avis
Annonsefall truer fortsatt små og store aviser. Men regnskapet til SVA gir også grunn til optimisme.

SVA
Publisert: 29.apr.2019 14:13
Oppdatert: 30.apr.2019 12:38

Torsdag ble det avholdt generalforsamling i Sør-Varanger Avis AS.

Der kunne styreleder Odd Reidar Øie og redaktør/daglig leder Ole-Tommy Pedersen legge fram det andre regnskapet på rad som viser overskudd.

Et driftsresultat på rundt 900.000 kroner og et årsresultat på 755.000 kroner i pluss ble fasiten for 2018. Dette gjør at egenkapitalen til avisa nå også er positiv igjen, altså at bedriftens samlede bankinnskudd og andre driftsmidler er større enn gjelda.

– Det er lagt ned et enormt arbeid på huset for å i første omgang unngå konkurs, og deretter snu drifta i pluss. Det er ingen hemmelighet at både vi og andre lokalaviser har store utfordringer framover. Men nå har vi skaffet oss et pusterom som gjør at vi kan tenke mer på hvilke valg som er rett å ta på sikt, og ikke bare gjøre nødtiltak fordi vi har kniven på strupen, sier Pedersen.

Færre utgaver i sommer

Ett av tiltakene som må opp til vurdering, er om SVA fortsatt skal være en tredagersavis.

– Både digitalisering, annonsefall og regjeringens avgjørelse om postombæring innvirker her. Samtidig er det ingen hemmelighet at med færre i redaksjonen enn før blir avisa tynnere. Det kan hende det på sikt er bedre å gi leserne to litt fyldigere aviser. En rekke aviser rundt om i landet har gått ned på frekvens, men det er ikke gitt at det er rett valg for oss, sier redaktøren.

I første omgang har styret besluttet å kjøre en testperiode med to ukentlige utgaver gjennom skoleferien i sommer. Deretter skal styret se an erfaringer og tilbakemeldinger, samt når Posten distribuerer aviser, for å finne ut av hva det beste valget blir fra 2020.

Opplagspluss

Avisa hadde bokført seks år på rad med underskudd før omstillingsprosessen som har gitt pluss for både 2017 og 2018. Opplaget gikk også opp med 27 eksemplarer for andre halvår i fjor, og er nå på 2717 aviser.

Avisa har altså stoppet fallet i abonnementer, og trenden her er at det tikker inn litt fler digitale abonnenter enn de som faller fra på papir.

Men det SVA ikke har klart, er å øke inntektene totalt sett. Fra 2017 til 2018 falt driftsinntektene med vel 600.000 kroner.

– I starten av 2019 har vi også merket fall i annonseinntektene på papir, i likhet med resten av bransjen. Og det er ikke lokalavisene som stikker av med annonsepottene på nett, sier redaktøren.

Papiravisa vil fortsatt være vår største inntektskilde i en del år framover, framholder han.

– Men på nett er det i større grad inntektene fra abonnement som må finansiere journalistikken. Og der har vi bedret oss mye – rene digitale abonnenter tredoblet seg gjennom fjoråret. Men vi har en vei å gå fortsatt, sier Ole-Tommy Pedersen

Trykkeriet ruller på

En av de største styrkene for Sør-Varanger Avis er at avisa, trolig som den minste i Norge, fortsatt har sitt eget trykkeri. Det skal også rulle og gå i mange år til. I tillegg til å gi stor fleksibilitet er trykkeriet og budtjenesten til avisa også et første arbeidssted for mange unge i kommunen.

Rundt 25 bud, trykkerihjelpere og pakkere, i hovedsak fra 14–18 år, er med på å få avisa ut til leserne. Vel 600.000 kroner av lønnsmidlene i 2018 gikk til denne gruppen.

For øvrig har bedriften i dag 12 faste ansatte. Fem av dem er i redaksjonen (inkludert) redaktør. For tida har redaksjonen også to midlertidige journalister om bord. Håpet er på sikt også å kunne oppbemanne i redaksjonen.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no