13. des
ANDERSGROTTA: Kirkenes og Sør-Varanger har mer enn krigen å by på for opplevelsessøkende russiske turister. Trifonhula, krabbesafari, hundekjøring, snehotell, isfiske, fjordfiske, bålkultur, hyttetur, isbading i Bugøynes, Barentsbadet og shopping er bare litt av det denne kommunen har å tilby.
 
Russiske turister - en gedigen mulighet
Opplevelsessøkende russiske turister strømmer ut over Europa og verden. Lappland hadde 155 000 russiske gjestedøgn i 2012, Nord-Norge kun 29 000.

Publisert: 03.des.2013 12:55
Oppdatert: 23.okt.2017 10:35

Kirkenes har en ambisjon om å være Øst-Finnmarks største handelsby og turistnæringen i Sør-Varanger jobber hardt for å holde stand som regionens viktigste turistkommune.

Det russiske nærområdet, det vil si Murmansk oblast (fylke), har en voksende middelklasse. I likhet med resten av vårt store naboland utgjør middelklassen per idag 60 prosent av befolkningen. Opplevelsesøkende russere er blitt så mange etterhvert at Russland nå er det femte største turistmarkedet i verden. Likevel utgjorde russerne bare to prosent av de utenlandske besøkende til Norge i 2012, viser ferske tall fra hotels.com.

De finske grensepasseringsstedene Raja-Jooseppi og Salla i Lappland forventer opp mot 400 000 grensepasseringer i år, mens Storskog forventer 300 000. Lappland alene hadde over 155 000 gjestedøgn med russiske besøkende. Hele Nord- Norge hadde rundt 29 000.

Hva kan handels- og sørvisnæringen, hotell- og overnattingsnæringen, opplevelsesnæringen og reiselivskommunen Sør-Varanger gjøre, hver for seg og i fellesskap, for å øke andelen av russiske besøkende til Kirkenes, Sør-Varanger og øst-fylket generelt? Og hva kan norske myndigheter gjøre? Vi som bor så nært, må da ha ekstra store muligheter til å gi våre finske naboer et aldri så lite snev av konkurranse om de russiske turistene, selv om finnene allerede ligger milevis foran og tilogmed har «rappet» julenissen?

Kapasitet til å ta imot flere, året rundt, har vi tydeligvis. I hvert fall sålenge vi har et helt hotell avstengt midt i byen. Ikke lenger bare på vinteren, men hele året, inkludert sommeren.

Hvorfor går man ikke sammen om å markedsføre Kirkenes som et sted for spennende opplevelser? Hundekjøring, elvebåtturer til Trifonhula, fisketurer både på sjøen og på fiskevann, isfiske, krabbesafari, Andersgrotta og Grenselandmuseet, Barentsbadet, hytteturer og sauna i «villmarka», isbading i Bugøynes, snehotell, hyggelige restaurantopplevelser og selvsagt shopping, for å nevne noen muligheter. Og så kombinerer man det i pakker med overnatting på byens hoteller, eller andre overnattingssteder.

Det er ganske riktig en stor mengde russere som kommer hit på eget initiativ. Mange reiser bevisst for å handle, andre ser seg om etter andre muligheter i tillegg. Noen blir skuffet fordi de ikke finner så mange tilbud her, og kanskje er det vanskelig å finne frem til de tilbudene som allerede er til stede. Eller så er det meste kanskje stengt akkurat når de besøkende er her. Når russerne har sin lange juleferie, for eksempel. Dette trenger vi som besøksby å ta innover oss, slik at vi er bevisste nok på å ta godt imot de som kommer. Kanskje de da også kommer igjen flere ganger. Potensialet ligger i tillegg der blant alle de som knapt vet om at Kirkenes og Sør-Varanger finnes. De som leter etter reisemål og liker å planlegge turene sine på forhånd. Men det krever at byen her, med sine tilbud, er å finne.

Å tiltrekke seg flere turister kommer ikke av seg selv,- og det er ikke en-manns- eller en-kvinnes verk. Det fordrer at alle aktører finner sammen og tar et kraftig tak i fellesskap. Til felles beste for inntekt og arbeidsplasser.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no