15. okt
NEPPE HER: Her ser vi MS Mårøy på tur fra Smalfjord. Vi får neppe et liknende syn i Varangerfjorden de neste elleve årene, om ikke politikere finner penger og engasjement.
 
Sa nei til Kirkenes-hurtigbåt
Fylkestinget valgte bort VarangerXpressen for å spare penger da de skulle bestemme hurtigbåtrutene frem til 2025.

Publisert: 19.des.2013 16:05
Oppdatert: 23.okt.2017 10:35

Folk i Vadsø, Bugøynes og Kirkenes må klare seg uten hurtigbåt i minst elleve år til, om ikke VarangerXpressen dukker opp som egen politisk sak eller en privat aktør tar sjansen. Hurtigbåtruta skulle gått mellom Kirkenes og Vadsø fra 2016 ifølge planene, og dermed gjort det mulig med jobb- og skolependling mellom de to byene. Men et fylkesting med pengesparing på agendaen sa nei.

Slik saken er nå har fylkeskommunen satt av 90 millioner kroner i året til hurtigbåtrutene i fylket. De skal ha spart 5-6 millioner kroner på å kutte VarangerXpressen.

Hasvik fremfor Varanger

I saksframlegget ble Fylkestinget presentert med fire alternativ til hurtigbåtruter, hvorav bare ett av dem involverte å kutte VarangerXpressen helt. I de opprinnelige sakspapirene ble en rekke andre stoppesteder og ruter, som Hasvik og LoppaXpressen, kuttet før ruta over Varangerfjorden ble berørt.

Fylkestinget valgte imidlertid å beholde både Hasvik og LoppaXpressen på bekostning av VarangerXpressen.

- I hele prosessen har vi hatt prinsipp om at de stedene som sliter med alternativ transport skulle få båtruter. Det er flere steder i Vest-Finnmark der de ikke har alternativ. Her i Varanger har vi derimot en vei som nesten aldri stenges, og fly og hurtigrute i tillegg, sier fylkesordfører Runar Sjåstad.

Det gjelder også den nye ruta mellom Hammerfest og Alta, ifølge ham.

- Den er ikke først og fremst for å betjene kommunesentrene i Hammerfest og Alta, men folk på øyene og samfunnet rundt. Det er også en ekstra trygghet for mange i Alta og Hammerfest, da veien over Sennalandet imellom kommunene er mye stengt, og i forhold til sykehuset i Hammerfest, sier Sjåstad.

Ville ha opsjon

Høyre-representant Raymond Robertsen forteller at de forsøkte å få inn VarangerXpressen som en opsjon i anbudet. Det vil si at fylkeskommunen da ville bedt om tilbud på Varanger-ruta, men uten å forplikte seg til å ta imot det som en del av anbudet.

- Nå som det ikke er med som opsjon, har vi ikke mulighet til å legge det til anbudet i ettertid. Det er kjempeleit for Øst-Finnmark. Her hadde man kunne fått ned reisetiden betraktelig, sier Robertsen.

- Ville skapt forvirring

Fylkesordføreren er uenig med Robertsen. Han mener det bare ville skapt falskt håp og forvirring for folk om de ba om opsjon på VarangerXpressen. Han er nemlig sikker på at fylkeskommunen ikke har råd til den ruta nå.

- Selv om ruta hadde blitt godt brukt, ville fylkeskommunen ha vært nødt til å støtte den med flere millioner hvert år, sier Sjåstad.

- Andre parter ville eventuelt hatt en pris å forholde seg til om de skulle sette opp en slik rute. Men når ikke fylkeskommunen klarer det, vet jeg ikke hvordan en kommersiell aktør skulle fått det til, sier han.

Kunne pendlet

VarangerXpressen skulle ifølge planene ha elleve rundturer i uka mellom Vadsø og Kirkenes, og dermed tillate pendling mellom byene. Den skulle også gå innom Bugøynes på noen av turene. Hurtigbåtturen var beregnet til 45 til 50 minutter hver vei.

VarangerXpressen var med i det opprinnelige hurtigbåtanbudet tidligere i høst/vinter, men det ble for dyrt. Dermed ble anbudet stoppet, og saken kom opp på nytt i fylkestinget forrige uke.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no