22. nov
STÅR KLARE: Butikkeiere og ansatte står klare for å hjelpe kunder. - Vi er optimister, men vi håper inderlig at flere kommer for å handle i butikkene våre, sier de.
 
Savner lokalbefolkningen
Sentrumsgruppa i Kirkenes har opplevd en markant nedgang i handelen de siste årene grunnet netthandel og handelslekkasje. – Hva vil vi med byen vår, spør de?

Publisert: 13.nov.2013 15:28
Oppdatert: 23.okt.2017 11:27

Savner lokalbefolkningen
Sentrumsgruppa i Kirkenes har opplevd en markant nedgang i handelen de siste årene grunnet netthandel og handelslekkasje.
– Hva vil vi med byen vår, spør de?
Nå står den viktige julehøytiden for døren, men butikkene i sentrum har liten tro på særlig optimistiske tall. De mener de kan se langt etter omsetningstoppene de hadde for få år siden. Etter stengetid en sen tirsdags ettermiddag treffer vi en rekke butikkeiere og ansatte som vil fortelle om ståa i sentrumsbutikkene.

Hva skjer?

Det meldes om lokaler tomme for kunder. Ikke bare til hverdags Det er det tyst og stille nesten hele tiden.

– Hva vil vi med byen vår, spør Hildgunn Antonsen, Solbjørg Mudenia, Silje Traa Celius og Merete Røtvold.

– Det kan ikke understrekes nok at vi vil være her, og vi vil ha et sentrum med mye liv, og vi snakker som en samlet sentrumsgruppe nå, slår de fast. De ønsker også at kundene kommer med innspill på hva som kan gjøres bedre. De trenger at folk kommer på banen.

– Vi får jo ofte høre at vi har kjempefine butikker fra folk som kommer utenifra. Er det varer vi mangler, så er vi behjelpelige med å skaffe disse, poengterer de. De har også prøvd med utvidelse av åpningstider, men heller ikke det har hjulpet særlig på.

– Vi kan være åpne for å endre på arbeidstider hvis folk vil det. Men da er vi avhengig av at folk går i butikkene, sier de, samtidig ønsker de å takke alle som støtter opp om sentrumsbutikkene.

Prøver varene

For et par uker siden skrev vi om Amfi Kirkenes som har slitt med fraflytting den siste tiden. I alt syv butikklokaler står per i dag tomme i senteret. Senterleder Kristine Balsvik Ramberg kunne fortelle at en del kunder ser og prøver varer i butikkene før de setter seg foran datamaskinen og bestiller den samme varen fra sin egen stue. Dette bekreftes også fra sentrumsbutikkene.

– Ja, det skjer veldig ofte, sier de. Å fremvise kvittering er et krav, men mange av butikkene har sett seg nødt til å bli spesielt strenge på at dette er i orden for at den skal kunne byttes.

– Det er noen som reagerer negativt på det. Men det må nesten være slik, sier de.

Gruppa peker på viktigheten av personlig service. En tjeneste som forsvinner dersom de fysiske butikkene må stenge døra.

– At folk ikke benytter seg av butikktilbudet, vil gå ut over både kvalitet og ikke minst arbeidsplasser. Flere butikker har måttet kutte ned på stillinger, men mange har ikke flere personer å ta av, poengteres det. Ekstrahjelper og sommervikarer er det nesten heller ikke behov for, og dette går jo ut over ungdom som gjerne kunne tenkt seg en ekstra inntekt, legger de til.

Dominoeffekt

Selv om det er vanskelige tider, så understrekes det at man er positive og har et godt samhold i sentrumsgruppa.

– Vi oppmuntrer hverandre og vi vil virkelig gjøre vårt for å skape et trivelig sentrum. Men det er vanskelig når ikke folk går i butikker lenger.

De frykter også en dominoeffekt dersom en aktør skulle velge å stenge døra.

– Det går ikke at en slukker lyset og går. Alle må holde åpent. Dersom man har tomme lokaler nedover gågata, så vil ryktet gå om at i Kirkenes, nei der er jo alt stengt, poengterer Mudenia.

Trend

Aktørene håper på en endring av nettrenden for å kunne berge næringslivet i sentrum. De tror kanskje mange er av den oppfatning at nettet kanskje er billigere enn det er. Handelslekkasje til andre store byer er også blitt en viktig faktor som spiller inn. At fritid er blitt mer verdsatt enn før, er nok også en faktor som spiller inn.

– Det er synd at det er slik. Må vi legge ned butikker, så minsker skatteinntektene til kommunen og arbeidsplasser står i fare. Vi vil så inderlig skape liv i sentrum, men da må vi alle dra i samme retning. Både vi, kundene og politikere, avslutter de.

Spår ingen butikkdød
Tall fra Hovedorganisasjonen Virke viser at mens detaljhandelen har en moderat økning på rundt to prosent, har netthandelen økt med hele syv prosent i samme periode. Bror William Stende tror imidlertid ikke på noen butikkdød.
- Men kanskje må de mindre aktørene tenke nytt. Ta i bruk sosiale medier aktivt for eksempel, sier han.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no