7. des
DISKUSJON: Terje Aslaksen (til høyre) diskuterer snøskuterløypene i kommunen med miljøvernrådgiver Trygve Sarajärvi.
 
Skuterfolket betaler gjerne løypeavgift
Skuterfolket sier ja til innføring av løypeavgift. Forutsetningen er at pengene er øremerket og brukes kun på utbedring av løypene.

Publisert: 19.mar.2016 13:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:02

Et 20-talls personer møtte fram på det åpne møtet på rådhuset onsdag kveld. Miljøvernrådgiver Trygve Sarajärvi la fram dokumentet «Forskrift om kommunalt løypenett for snøskuter», som er på høring fram til 1. april. Forskriften og løypene skal være klar til skutersesongen 2016/17.

– Vi har hatt folkemøter over hele kommunen og har notert oss alle de innspill som er kommet inn. Til nå er det kommet inn mellom 40 og 50 innspill. Vi forventer opp mot hundre til de neste to ukene, sa Sarajärvi.

Avgift

I forslaget til ny forskrift heter det at den nye forskriften kan gi kommunen mulighet til å fastsette krav om brukerbetaling til dekning av kostnader for drift av løypene. Dette har vært prøvd i andre kommuner. En løypeavgift i Sør-Varanger ønsker de fleste av skuterkjørerne velkommen, skal vi måle etter de som tok ordet på det åpne møtet onsdag kveld.

– Men det er en klar forutsetning at de pengene som kommer inn, brukes på å legge til rette for snøskuterkjøring. De kan ikke gå til andre formål, sa Terje Aslaksen.
Kommunen bevilger mellom en og halvannen millioner kroner til vedlikehold, tilrettelegging, merking, slodding og annen tilrettelegging for skuterbruk.
Miljøvernrådgiver Sarajärvi sa at det nesten ikke har vært bevilget penger til parkeringsplasser.

– Slik det er nå, så er det slik at parkeringsplasser i forbindelse med skuterløyper nesten ikke finnes. Det er det ikke bevilget penger til, sa Sarajärvi.

Han understreket at skuterne har vikeplikt for skiløpere.

– Snøskuterne skal ikke være til hinder for annen ferdsel, sa miljøvernrådgiveren.

Nye løyper

Bernt Nilsen er kritisk til at kommunen nå skal dekkes av enda flere skuterløype-kilometre enn de 470 kilometrene kommunen har i dag.

– Vi bygde hytte ved Ørnevann på grunn av freden og roen her. Vi ønsker ikke noen nye skuterløype gjennom eller forbi hytteområdet her. Det ville vært tragisk. Jeg føler at dette er som å sette opp julegavelister. Det har vært en uheldig prosess. Vi ønsker ikke at hele kommunen dekkes av snøskuterløyper. Og en annen ting; vi greier ikke å vedlikeholde de løypene vi har. Hva er da grunnen til at vi utvider antallet løypekilometer?

Nilsen hadde også gjort et regnestykke.

– Dersom vi har 2000 skutere i kommunen, og vi bruker halvannen millioner kroner i vedlikehold, så er dette rundt 750 kroner per skuter. Det er også et argument for ikke å opprette enda flere løyper.

Sarajärvi understreket at ikke alle forslagene blir nye løyper. En foreslo at kommunen ikke burde ha frikjøring på alle vann. Det ville være risikabelt.

– Det argumentet kjøper jeg, sa Sarajärvi.

Finsk standard

Kåre Tannvik mente at Sør-Varanger måtte se til Finland og deres standard på skuterløypene. Her betaler man en avgift på 100 euro i året for å kjøre på skuterløypenettet. Det er de samme som har ansvaret for veiene som også har ansvaret for å holde god standard på skuternettet.

– Her sloddes løypene, her merkes de og her er det ordentlige forhold. Det legges kjempegodt til rette for alle de som satser på reiselivet og naturen. Løypene er mellom fire og seks meter brede. Forholdene er utrolig mye bedre enn her. Forskriften er det jobbet halvannet år med. Jeg vet ikke om jeg har tillit til at kommunen bruker de pengene som kommer inn til forbedring av løypene, sier Tannvik.

– Jeg tror at det kan være en ide at frivillige kan settes til å slodde mange av de løypene her. Skal det innkreves en avgift, må vi bli enige om en standard på hvordan løypene skal være, sier Kurt Wikan.

Noen lurte på om kommunen har satt seg opp et budsjett på hva utbyggingen av skuterløypenettet vil koste.

– Kostnadene er ikke gjort ennå, men det skal vi ha klart til neste skutersesong. Vi har god tid, sa Sarajärvi.

Grunneiere

Kommuneadministrasjonen har en stor jobb å gjøre med å finne ut akkurat hvor løypene skal gå. Å ta hensyn til verneområder eller ødemarksområder og ikke minst sende ut informasjon om løypeleggingen til private grunneiere. Ikke alle er interesserte i å få en skuterløype lagt over sin eiendom.

– Vi har sendt ut 156 brev til 156 grunneiere som er berørt av de løypene vi nå har sendt ut forslag om. Det er lovfestet at vi må hente inn slik tillatelse, sier Sarajärvi.

– Er det ikke uheldig å lage et forslag før grunneierne er varslet, spurte en.
Sarajärvi så ikke det som noe problem og sa at rundt 90 prosent av grunneierne gir tillatelse til løyper.

– Noen løyper er problematiske i forbindelse med grunneiere, andre er det ikke. Godkjenn de løypene som er greie, og kom med resten senere. Ikke la dette forsinke prosessen, sa Terje Aslaksen.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no