10. des
KNYTE SAMMEN: Cecilie Hansen fortalte at nye skuterløyper vil bli et tema under rullering av kommuneplanen.
 
Skuterløyper kan starte ved boligområder
Men ordfører Cecilie Hansen ønsker også områder helt fritt for skutertrafikk.

Publisert: 22.jan.2014 16:25
Oppdatert: 23.okt.2017 10:36

Det fortalte hun på ordførermøtet som foregår på Rica Arctic i Kirkenes i disse dager. Regjeringens prøveprosjekt med oppmykning av skuterkjøring var tema på møtet onsdag ettermiddag.

Prosjekt

Sør-Varanger kommune er en av fem finnmarkskommuner som er med i dette omfattende prøveprosjektet som gir kommunen handlingsrom til å planlegge og vedta egne skuterløyper. Det blir lemping på kilometergrensene som nå praktiseres. Det er imidlertid ikke fritt frem og løyper skal vedtas i tråd med plan- og bygningsloven. Det betyr deriblant at det ikke vil bli anledning med løyper i vernede områder.

Det ble imidlertid uttrykt bekymring. Tanaordfører Frank Ingilæ lurer på om det nye prøveprosjektet er mer byråkratisk enn eksisterende regelverk. Tana er blant kommunene som ikke deltar i prøveprosjektet. Dette er noe Cecilie Hansen også påpekte under sitt innlegg. Hun er veldig positiv til prosjektet.

Rekreasjon

Hansen forklarte overfor forsamlingen at hun selv ikke driver med skuterkjøring, men at dette er en viktig del av det rekreasjonelle for mange av beboerne i Sør-Varanger kommune. Et av tiltakene hun håper på å få til, var å etablere startpunkt for løyper ved nye og eksisterende boligområder.

– Det er 16års-grense for å kjøre skuter i dag, men ungdommen er avhengig av å få fraktet skuteren med bil og henger for å komme seg fram til løypene.

Hun poengterte også at en slik løsning vil lette på trykket på eksisterende startpunkt. For eksempel Sandnesdalen der det er stor utfart med skutere i dag. Ordføreren ønsker også å knytte sammen løyper og etablere forbindelse med Finland.

Fritt

Men hun tok også til orde for å legge ned totalt skuterforbud i enkelte områder. Hvilke det er snakk om kunne hun imidlertid ikke si nå.

– Det kan være snakk om enkelte villmarksområder der man gjør det klart at man heller ikke skal kunne få vanlig dispensasjon, sa hun.

Ordføreren fortalte også at kommunen har gjort en undersøkelse som indikerer at skutertrafikken i Sør-Varanger har gått ned de siste tyve årene og at de turene som tas ikke er så lange som før.

I diskusjonen i etterkant, hadde fylkesmann Gunnar Kjønnøy et innlegg der han fortalte at han håpet at forsøkskommunene ikke ville kjøre en alt for liberal skuterpolitikk. Han begrunnet dette med at det ikke burde bli for store forskjeller mellom de kommunene som nå får mulighet til å anlegge egne løyper og de som er utenfor ordningen.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no