11. des
NLEGGSPLASS: Snart begynner arbeidet med peling på den andre siden av elva. Fyllinga er i dag bare som en arbeidsplattform å regne, og til høyre for den ligger området der vasskransen vokser.
 
Snart reiser brua seg på Elvenes
I disse dager kommer en 65 tonn tung pelerigg til Elvenes. I neste uke begynner arbeidet med å slå ned de 24 digre pelene som brua skal stå på.

Publisert: 20.apr.2016 17:30
Oppdatert: 23.okt.2017 11:03

Pelene er stålrør med 800 millimeters diameter som skal slås 25-30 meter ned i bakken. Så dypt må man for å komme ned til grunnfjellet. Deretter skal rørene fylles med armeringsjern og betong, og deretter kan bruelementene plasseres oppå. Og alt dette på grunn av en sjelden vannplante.

Byggestøy

– Riggen er så stor og tung at den må fraktes i deler for at den gamle Elvenesbrua skal tåle vekta. Deretter monteres den, og i neste uke vil man trolig kunne begynne med pelingen, forteller prosjektleder Jørn Uno Mikkelsen i Statens Vegvesen.
Han sier at det er satt av en måned til arbeidet, og at det kommer til å bli en del støy.

– Vi vet ikke hvor mye støy det blir, men peling med disse dimensjonene lager bråk. Vi kommer til å gå ut med informasjon til naboene om dette, og vi håper det skal gå greit. Erfaringene mine er at folk finner seg i mye i en anleggsperiode når de vet hvor fint det blir etterpå, sier han.

Liten tue...

Den sjeldne vannplanten vokser i brakkvann og heter Zannichellia palustris, eller vasskrans. Den står på rødlista, og må derfor tas godt vare på.

– Den vokser i området med brakkvann ved siden av fyllinga til den gamle brua. Vi kunne ha laget vei ned til elva og bygget ei mindre bro over til den andre siden, men planten må tas vare på, sier Mikkelsen.

Derfor blir det laget ei fylling på totalt rundt 26 000 kubikk stein som går som en molo ut mot elva. Oppå denne fyllinga skal de 24 pelene slås ned, og oppå der legges 500 meter bruelementer av betong. Dermed får flo og fjære fortsette som før mellom de to fyllingene og planten får vokse i fred.

– Fyllinga er dessuten arkitekttegnet. Når den er ferdig, skal den se ut som en naturlig del av terrenget, legger Mikkelsen til.

Hovedspennet

Hovedspennet til brua bygges i Tyskland, og er en 120 meter lang stålkonstruksjon. Den har litt av en vei foran seg før den kommer på plass.

– Den bygges i Nordhausen og skal så fraktes ut til kysten, enten i Nederland eller i Tyskland. Så fraktes den med båt hit. Entreprenøren, HAK, har ikke bestemt hvordan den skal monteres ennå, men det mest ønskelige er at den monteres i ett stykke fra lekter i sjøen. Men det kan også hende at den må leveres i deler og monteres ferdig på Elvenes før den heises på plass, sier Mikkelsen.

Akkurat nå driver HAK med avretting av grunnfjellet nedenfor tunnelåpningen. Når det er støpt ferdig, skal brufundamentet monteres oppå og festes i fjellet.

– Hovedspennet monteres på det vi kaller akse to og akse tre, som ligger på hver sin side av elva. Den delen av brua som ligger over land kalles viadukt, forteller Jørn Uno Mikkelsen.

Ny jobb

Bengt Hølvoll innrømmer at han savner litt å kjøre toget til Sydvaranger Gruve, men stortrives i den nye jobben som formann på bruprosjektet i HAK Entreprenør.

– På dette prosjektet er vi hele tiden rundt 10-12 mann i arbeid. Det er mest altafolk, men også noen lokale. I tillegg leier vi utstyr lokalt og får mat levert fra lokale leverandører. Og så har vi lokale underleverandører, blant annet på levering av masse, forteller han.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no