11. des
STØY: Kaptein John Øyvind Ragde og styrmann Arnfred Hansen i Lufttransport forteller at det er umulig å få sove med tett lastebiltrafikk utenfor soveromsvinduet. Konsekvensen ble at ambulanseflyet ikke var operativt to netter i forrige uke.
 
Støy setter ambulanseflyet på bakken
Ambulanseflyet i Kirkenes var ikke operativt to netter i forrige uke. Årsaken var at pilotene ikke fikk sove på grunn av tett lastebiltrafikk rett utenfor soveromsvinduet. – Det er et fryktelig bråk og sengene rister, forteller John Øyvind Ragde og Arnfred Hansen.

Publisert: 27.mai.2014 10:28
Oppdatert: 23.okt.2017 10:39

Det er paradoksalt nok masse fra tomta til det nye sykehuset som gjør at ambulansepilotene til Lufttransport ikke får sove. Avinor har gjort en avtale med Sundquist om å bruke masse til å fylle igjen kratere ved rullebanen. Anleggsporten ligger ti meter fra soveromsvinduet til pilotene.

– Sengene rister

Kaptein John Øyvind Ragde forteller at lastebilene med masse fra sykehustomta passerer tett, og i tillegg har det vært hjullaster som har planert veien. Porten inn til flyplassen ligger bare ti meter fra soverommene til pilotene.

– Vi bor jo på en flyplass, så vi er vant til litt støy, noen fly som kommer og går på stripa, men ikke noe sånt som dette, det går i ett. Det bråker voldsomt, det er så sengene ristet, forteller Ragde.

Strenge regler

– Vi har veldig strenge sove- og hviletidsbestemmelser. Vi har 12 timers vakter og 12 timers søvn. Når vi går nattevakt må vi sove om dagen, men får vi ikke nok søvn får vi ikke lov å fly. I forrige uke var flyet ikke operativt om natta torsdag og fredag på grunn av dette. Heldigvis skjedde det ikke noe som krevde ambulansefly de nettene, sier Ragde.
Men det kommer det til å gjøre. I snitt flyr de nesten hver eneste natt.

– Og når vi flyr om natta er det hasteoppdrag eller akuttoppdrag. Dette er slett ikke holdbart, sier han.

Når det haster

Ragde sier at det har vært dialog, men at det virker som Avinor ikke er til å rikke.

– Det er flere porter inn til flyplassen, og GSV har også en vei inn. Det må da gå an å bruke en annen vei inn. Sånn vi ser på dette, handler det bare om vilje, sier Ragde.

Han forteller at det også har vært snakk om å ta inn på hotell, men han mener det er en dårlig løsning.
– Da må man ned til byen, ta inn på hotell, prøve å sove der, og så dra tilbake igjen. I tillegg koster det jo mye penger. Det hadde vært mye enklere å skifte til en annen port, mener han.
Han forteller at når flyet i Kirkenes ikke er operativt, og det oppstår en situasjon her som krever ambulansefly, må det hentes fly fra Alta.

– Det tar en time å komme hit, og står det om liv, da går tida fort, sier han.

Finne løsning

– Hadde det dreid seg om en uke, skulle vi alltids klart å bite tennene sammen og holdt ut, men det er jo snakk om ut juli. Det er helt uakseptabelt for ambulanseflydrifta, sier baseleder Tor Ivar Dahl Pettersen.
Han jobber for å finne løsninger, men sier det virker vanskelig.

– Eneste mulighet

– Hvor skal vi ellers ta inn lastebilene, sier lufthavnsjef Knut Kristoffersen i Avinor.
Han sier at anleggsveien og porten inn til flyplassområdet har ligget der lenge før Lufttransport valgte å bygge boenheter ved siden av den.
– Vi føler oss litt bundet i forhold til utviklinga av lufthavna. Kanskje det ikke var så lurt av Lufttransport å etablere sin boenhet der den er, sier Kristoffersen.
– Vi kommer også til å benytte oss av denne ved anleggsarbeidet til baneforlengelsen, sier han.
Det finnes andre porter inn til rullebaneområdet, men de vil han ikke bruke.
– Dette er porter som gjør at vi må inn på rullebanen eller taxestripa, og vi vil unngå å bruke rullebanen og taxebanen for å slippe og måtte overvåke og vedlikeholde denne, sier han.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no