10. des
TRENER: Damene som trener på trimmen.
 
Trener for livskvalitet
Seniorgruppa 60+ er Kirkenestrimmens største og mest stabile treningsgruppe. De er ikke redde for å ta seg ut. To ganger i uken svetter og ler de i treningsrommet.

Publisert: 03.mar.2017 21:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:16

Det er fire år siden Trim Kirkenes startet opp med dette tilbudet som må sies å være en suksess. Gruppen består i dag av over 25-30 voksne damer, de fleste i alderen 64 til 82 år. Treningene er varierte. Fokuset er på styrke og utholdenhet, men også balanse og stabilitet. Hver mandag trener gruppa mest styrke, men variert og veksler mellom aerobic, manualtrening og tradisjonell sirkeltrening. Onsdag er økten delt mellom styrke , denne gangen basisballøvelser med vekt på styrke/koordinasjon og spinnsykling.

Mest stabilt treningsgjeng.

- Jobb med kjernemuskelaturen, roper instruktør Kurt Nilsen til damene som bruker den seks kilo tunge basisballen til ulike styrkeøvelser. Han instruerer damene i øvelser som også er viktig for å vedlikeholde og forbedre balansen og stabiletet i kroppen som en vet svekkes ved årene.

Instruktør Idun Alvestad Sundquist har ansvaret for mandagsøkta forteller at disse damene er den mest stabile treningsgruppen hun har med så høy deltakelse.

- Dette er ei fantastisk gjeng. De klager omtrent aldri og er så glade for å være tilstede på treningen, sier hun og legger til at de er nok litt sprekere enn den gjennomsnittlige pensjonisten.

- Det eneste vi savner er noen mannfolk. Og selv om en ikke er passert 60 år, er en hjertelig velkommen uansett kjønn.

Besøkt nye fjelltopper

Unni Gade-Lundlie forteller at hun merker at den fysiske formen er blitt mye bedre etter at hun begynte å trene.

- Jeg har merket stor framgang, har fått bedre kondisjon og er blitt mykere i kroppen. Nå greier jeg å komme meg opp alene om jeg skulle falle på ski, sier hun latterfullt.

- Vi er en gjeng damer som går mange turer og oppsøker fjelltopper om sommeren, enten sammen med turlaget eller bare for oss selv. Jeg vet ikke hvor mange plasser og fjelltopper jeg har vært på de siste årene, navn som jeg tidligere bare hadde hørt om. En fin måte å samle trimpoeng, sier hun og legger til at det det sosiale ved treningen også betyr mye.

- Etter treningene på trimmen pleier vi ofte ta en kopp kaffe på byen.

Vesla Hansen på 82, nikker samtykkende. Hun har trent i mange år og går heller ikke av veien for å teste ut mange av de nye styrkeapparatene på trimmen.

- Jeg har alltid likt å holde meg aktiv i hverdagen. I sommer malte jeg huset mitt utvendig, sier Vesla.

Bedre livskvalitet

Pensjonister som bruker formiddagen til å trene, er blitt et vanlig syn på treningsintituttene landet rundt. Forskning viser at fysisk aktivitet virker oppbyggende på beinmassen, mens passivitet gjør at skjelettet blir sprøere. Mosjon er trolig det aller viktigste for å forebygge beinskjørhet som eldre damer er plaget av.

Eldre mennesker kan forbedre kapasiteten sin over hundre prosent. Det går an å trene seg yngre i form av å senke den fysiologiske og psykiske alderen. Aldring oppleves på en annen måte når en trener. Stadig flere eldre ser helt klart at trening gir ikke bare en fysisk effekt, men også psykisk og sosial effekt.

Målet med trening skal være å holde eldre mennesker over funksjonshemmingsterskelen, sier de som forsker på eldres aktivitet og helse. Å holde seg over denne terskelen er uhyre viktig. Evnen til mobilitet viser seg å være en grunnleggende faktor for at eldre skal ha god livskvalitet.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no