24. jul
OLJEOMLASTING: Det greske tankfartøyet Triathlon (til venstre) slet seg fra fortøyningen under sterk vind i Bøkfjorden 4. november i fjor. Dette kunne ført til en dramatisk situasjon. (Foto: Norterminal).
 
Triathlon hadde ingen farlig last ombord
Kystverkets rapport om nestenulykken i Bøkfjorden i november i fjor slår fast at Triathlon ikke hadde farlig last ombord.

Publisert: 25.feb.2015 16:15
Oppdatert: 23.okt.2017 10:48

NRK meldte tisdag at det greske fartøyet hadde 70 000 tonn råolje ombord, ifølge en gresk rapport de hadde fått tilgang til. Nå tilbakevises dette i rapporten som Kystverket offentliggjør 113 dager etter nestenulykken.

Anmeldelse

Bellona har anmeldt Norterminal på bakgrunn av opplysningene om at Triathlon hadde 70 000 tonn råolje ombord og mener at en grunnstøting kunne ha blitt en verre oljekatastrofe enn Exxon Valdez-havariet i Alaska i 1989.

Opplysningene om mengden råolje tilbakevises av Kystverkets rapport:

«Tankfartøyet Triathlon lå tirsdag 4. november 2014 i Bøkfjorden utenfor Kirkenes og ventet på last. Den 2. november hadde fartøyet overført all last til tankfartøyet Deep Blue, og den 4. november hadde det dermed ikke farlig eller forurensende last ombord», heter det i rapporten.

Bellona tar i anmeldelsen til orde for at selskapet bøtelegges og permanent mister tillatelse til å drive oljeomlasting i Sør-Varanger etter denne hendelsen.

Vind

Tidlig på morgenen 4. november ble det uttrykt bekymring for økende vind og litt før klokken fem kontaktet fartøyet på eget initiativ taubåter og los, ifølge rapporten fra Kystverket.

«Kort tid etter oppdaget Vardø VTS at fartøyet hadde avvikende bevegelsesmønster og tok kontakt med fartøyet. Losen reiste umiddelbart for å bistå fartøyet. I samråd med losen valgte fartøyet å beholde ankeret ute for å redusere avdrift. Taubåtene Boa Siw og Boa Brage ankom fartøyet ca kl. 0540. Losen kom om bord kl. 0605. Vindstyrken ble da avlest til rundt 30 meter per sekund. Klokken 0625 hadde brobesetningen sammen med taubåtene kontroll over situasjonen. Kystverket har som rutine å informere fartøy som skal foreta slike operasjoner om kontaktpunkt i tilfelle hendelser. Dette gjøres for å redusere responstiden dersom uforutsette hendelser skulle oppstå», heter det i rapporten.

Hemmelighold

Det tok lang tid før Kystverket offentliggjorde rapporten. Flere har reagert på dette. Fylkespolitiker Johnny Ingebrigtsen sier til NRK at han mener samferdselsministeren og miljøministeren må på banen og ønsker ikke lenger oljeomlasting i Bøkfjorden.

- Vi er et statlig organ og har selvfølgelig ingen interesse av å holde rapporten hemmelig. Grunnen til at rapporten kommer først nå er at det nødvendigvis tar litt tid å komme med faktainformasjon. Vi holder ingenting hemmelig hos oss, sier konstituert losdirektør i Kystverket, Jon Evensen.

Må ta lærdom

Ordfører Cecilie Hansen synes dette er litt rart, siden Kystverket så sent som tirsdag ikke ville uttale seg om saken.

- Det er jo gledelig at de kommer med denne konklusjonen, men da er det rart at de ikke kunne si noe om det tirsdag. Uansett mener jeg at alle som driver slik næringsaktivitet må ta en lærdom av dette. Vi er i et sårbart område og det er veldig viktig at de forholder seg til lover og regler for den virksomheten som drives. Dette er svært viktig for oss, sier Hansen.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no