9. des
 
Tschudi søker om firedobling av steinutskipningen
Tschudi Aggregates AS søker om å skipe ut fire ganger så mye stein som i fjor via Dypvannskaia, noe som kan gi 2,26 millioner kroner i inntekter til havna.

Publisert: 20.mai.2014 09:32
Oppdatert: 23.okt.2017 10:39

Audun Celius, daglig leder for Tschudi Aggregates AS, sier det ennå ikke er undertegnet kontrakter for årets steintransport. Gangen i det er at bedriften først må vite at det fins kai tilgjengelig.

- Men vi vet det skal store volum til Jamal-LNG`et. Vi har derfor gjort et anslag på 400.000 tonn i søknaden til kommunen, kommenterer Celius og sier bedriften ønsker å leie Dypvannskaia fordi det der er god tilgang på bakkeareal og derfor mulighet til å spre transporten best mulig.

Uten innstilling

Saken leveres havnestyret uten forslag til vedtak, men i et alternativ foreslås det en pris på 5,670 kroner tonnet dersom prosjektet varer mer enn 60 dager. Et annet alternativ er å avslå søknaden.

Saken skal behandles idag, tirsdag.

- Jeg har problemer med å skjønne at prisen dobles når volumet firedobles, kommenterer Audun Celius.

Celius sier fjorårets pris utgjorde syv til åtte prosent i snitt per tonn av salgspris.

Kommunen tjente i fjor anslagsvis rundt en halv million kroner på selve steinutskipningen, da er det beregnet 4,725 kroner per utskipet tonn. Vilkårene var i fjor 4,725 kroner per utskipet tonn dersom prosjektet varte lengre enn 30 dager.

I sakspapirene skisseres det et alternativ med pris på 5,670 per utskipet tonn dersom prosjektet varer mer enn 60 dager. Det kan gi 2,27 millioner kroner i inntekter til havna.

Større del

Havnesjef Eivind Gade-Lundlie kommenterer at prisene satt de første par årene av steintransporten var sterkt rabatterte fordi prosjektet ble sett på som markedsførings-/erfaringsprosjekt. Administrasjonen mener det kan være rimelig at havna får en større del når virksomheten er over i en forretningsfase.

Administrasjonen har kun fullmakt til å innvilge inntil 50 prosent i rabatt, sett i forhold til havneregulativets bestemmelser. I prisene inngår for eksempel vogntogvederlag, kvadratmeterleie, og varevederlag - det vil si når varene krysser kaikanten.

En av årsakene til at saken legges frem for politisk behandling er at rabatten er på mer enn 50 prosent. I tillegg vurderes saken til å ha en prinsipiell samfunnsmessig interesse, og at den dermed trenger politisk forankring.

- Med samfunnsmessig interesse tenker vi for eksempel på miljøbelastning i form av støv og støy, og også den samfunnsmessige interessen av salg av steindunger som er opparbeidet gjennom 100 års gruvedrift, kommenterer havnesjef Eivind Gade-Lundlie.

Lengre periode

I fjor skipet Tschudi ut 105.000 tonn stein fordelt på fem uker. I 2012 ble 240.000 tonn skipet ut, 130.000 over kommunal kai - og i 2011 120.000 tonn.

For årets sesong søkes det om å få bruke Dypvannskaia i inntil ti uker, fra 28. juli til månedsskiftet september/oktober.

Står i kø

Aktørene står i kø for å bruke kommunale kaier i sommer. Administrasjonen anslår 200 petroleumsindustri-relaterte anløp i løpet av sommeren i tillegg til den alminnelige trafikken. Det er beregnet etter informasjon fra lokale skipsagenter som spår dobling av forsyningsvirksomhet, seismisk aktivitet og forskningsaktivitet i Barentshavet, Petsjorahavet, Karahavet og Jamal. I tillegg er det meldt fem cruisesskipanløp.

Kai beskrives som et knapphetsgode og tilgang til kai i Kirkenes kan til tider være en flaskehals. Hurtigruta beslaglegger passasjerterminalen fire timer i døgnet. For industrikaia er forsyning av drivstoff, bunkring av fartøyer og fryseterminalens virksomhet prioritert. Sentrumskaia har store begrensninger.

I praksis er Dypvannskaia eneste kai til prosjektrelaterte oppdrag - som cruisefartøy og fartøy som laster og losser tungt og omfangsrikt gods.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no