13. des
AP-UTTALELSE: Arbeiderpartiets ordførere i Finnmark, fra venstre Geir Knutsen (Båtsfjord), Kristina Hansen (Nordkapp), Terje Wikstrøm (Kvalsund), Aina Borch (Porsanger), Frank Ingelæ (Tana), Stine Akselsen (Lebesby) og Trond Einar Oalussen (Gamvik). Rune Rafaelsen i Sør-Varanger var ikke med på møtet i Honningsvåg. (Foto: privat).

Uttalelse om fiskerihavner
Arbeiderpartiets ordførere i Finnmark forventer kraftfulle investeringer i statlige fiskerihavner, i farleder og i andre havnetiltak i NTP 2018 - 2029.

Publisert: 06.mar.2017 04:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:16

Uttalelsen kommer etter et møte med Ap-ordførerne Geir Knutsen (Båtsfjord), Kristina Hansen (Nordkapp), Terje Wikstrøm (Kvalsund), Aina Borch (Porsanger), Frank Ingelæ (Tana), Stine Akselsen (Lebesby) og Trond Einar Oalussen (Gamvik). Ordfører i Sør-Varanger, Rune Rafaelsen, var ikke med på fellesmøtet for Ap-ordførerne i Finnmark, som ble holdt i Honningsvåg.

«Norge er en kyst- og havnasjon og investering i sjørettet infrastruktur er grunnleggende viktig for verdiskaping og bosetting langs kysten. Fiskerinæringa er Norges nest største eksportnæring og bringer enorme verdier til nasjonen. Gode fiskerihavner er en helt avgjørende forutsetning for fiskerinæringen, både for fangst- og foredlingsleddet».

I pressemeldingen som er sendt ut heter det at Arbeiderpartiets ordførere i Finnmark forventer at staten er med og tar ansvar for infrastrukturen til en så viktig næring.

«Vi forventer høy ramme i NTP 2018 - 2029 og vi forventer et krafttak for statlige fiskerihavner», heter det i uttalelsen.

Samlet om krav til NTP

Fiskerifylket skal prioriteres med høy ramme og 100 prosent statlig finansiering av fiskerihavner, er det felles budskapet fra Finnmark til Stortingsbehandlingen av NTP for 2018-2029.

Fylkeskommunen med hovedutvalgsleder Geir Ove Bakken arrangerte sammen med Kystverket møte for 15 kommuner i Finnmark, med elleve ordførere/varaordførere.

Tema som ble gjennomgått og konklusjonene fra møtet er:

- Informasjon om prosessen med Nasjonal Transportplan (NTP) 2018-2029 fra Kystverket og gjennomgang av aktuelle prosjekter. Kystverket var tydelig på at det er opp til politikerne å sikre flere prosjekter.

- Status fra kommunene om planer og lokal betydning av tiltakene. Kommunene var entydig på at fiskerinæringen er i vekst med større båter og økt behov for utbedring av havnene.

- Fokus på flere fiskerihavntiltak i NTP. Hovedutvalgsleder Geir Ove Bakken vil ta ansvar sammen med det politiske Finnmark for å påvirke mulighetene for å få inn flere prosjekt.

Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan legges frem i begynnelsen av april. Fylkeskommunen vil jobbe for å sikre flere prosjekter gjennom:

- Høring i Transport og kommunikasjonskomiteen i slutten av april.

- Samarbeid med ordførere og stortingspolitikere frem til endelig stortingsbehandling i juni.

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..

Les vår personvernerklæring her.

Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no