9. des
STYRT: Kirkenes lufthavn trenger ikke å bli styrt fra Kirkenes i framtiden. (Arkivfoto: Tor Sandø).
 
Vurderer fjernstyring av Kirkenes lufthavn
Avinor vurderer å begynne en fjernstyring av flytårnet i Kirkenes fra Bodø.

Publisert: 14.jan.2015 15:29
Oppdatert: 23.okt.2017 10:46

Det er avisa Fremover i Narvik som skriver at Avinor før jul avsluttet sitt prøveprosjekt med fjernstyrte tårn. Snart kan 36 av landets 46 lufthavner bli fjernstyrte.

Februar

Prosjektleder Jan Østby i Avinor sier at fjernstyringsprosjektet har vært vellykket. I løpet av februar blir et klart hvilke 15 flyplasser som blir de første som vil få permanent fjernstyring i løpet av 2017. I første omgang vil kun navnet på de fem første bli offentliggjort. Med fjernstyrte tårn vil Avinor erstatte kontrolltårnet på flyplassene med bruk av ulike sensorer og kameraer.

- Vi gjenskaper det fysiske tårnet på flyplassen med å overføre bilder til et annet sted. Her vil vi se det samme som de ser fra flyplasstårnet i dag - men på skjermer i et sentralt tårnsenter, sier Østby til Fremover.

Samtidig med offentliggjøringen i februar vil Avinor-styret også bestemme hvor i landet det skal etableres et nasjonalt tårnsenter. Tårnsenteret skal på sikt betjene tårnfunksjonen på 36 av Avinors til sammen 46 lufthavner. Gardermoen, Værnes og Bodø er de aktuelle kandidatene for å få et slikt tårnsenter. I Nord-Norge er det kun Tromsø og Bodø som har stor nok trafikk at de får beholde sine flygeledere, i tillegg til Bardufoss og Andøya.

Sikkerhet viktigst

Avinor slipper blant annet å oppgradere eller å bygge flere nye tårn. Det blir også behov for færre ansatte. Men det er sikkerhetsmessige- og ikke økonomiske grunner til at Avinor gjør dette. Østby mener sikkerheten med det nye systemet kan bli bedre enn i dag.

- Med nye sensorer, som bevegelsessensorer og infrarøde sensorer, kan vi faktisk øke sikkerheten fra dagens nivå. Selv om dette ikke er et nedbemanningsprosjekt er det klart at vi vil få bruk for færre ansatte når systemet er fullt operativt, sier Østby, som sier at han ikke oppfatter motstanden internt i Avinor som stor, sier han til Fremover.

Avinor kan redusere antallet flygeledere og AFIS-fullmektige med 40 prosent når systemet er fullt operativt.

Vi lyktes onsdag ikke i å få en kommentar fra lufthavnsjef Knut Kristoffersen ved Kirkenes lufthavn, Høybuktmoen.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no