10. des
FINE SPOR: PÅ Sandnes har de fine skispor som kirkenesværingene misunner dem.
 
Ordkrig om skiløypa
Kritikken hagler og ingen synes å være fornøyd med skiløypa mellom Kirkenes og Bjørnevatn.

Publisert: 30.mar.2015 16:01
Oppdatert: 23.okt.2017 10:49

Det hele startet med at KOS (Kirkenes og omegn skiklubb) selv la ut følgende på kvelden 24. mars.
«Hjelp! Vi bor i en vinterkommune hvor Sør-Varanger kommune eier ett vintersportsanlegg. Dette er skiløypa som 70 prosent av befolkningen er tilknyttet. Som det eneste store kommunale anlegget er også dette det eneste anlegget som ikke prioriteres i operativ drift. Del denne meldingen, slik at vi kanskje kan nå ut til en politiker som kan få noen til å tråkke lysløypa. Dette er dårlig helsepolitikk og forskjellsbehandling i stor skala.»

Reaksjonene lot ikke vente på seg.

Kjøre på dugnad

Sture Sivertsen i Barentshallene forklarer manglende løypekjøring med at veien er stengt.
– Og da kommer man seg ikke dit med løypemaskin og skal man kjøre etter vanlig vei med den så blir beltet ødelagt og det koster mye penger. Vil dere ødelegge en maskin til halvannen million kroner?
Hilde Michelsen i KOS er en av de aktive i ordvekslingen. Hun er også politiker, og styremedlem i Barentshallene.
– Jeg har vært på ett møte for ett år siden. Barentshallene kan godt lete etter forklaringer. Høyre har jo fått Senterpartiet med på å redusere budsjettene deres kraftig. Det finnes mange veier inn i skiløypa. Hadde man lett etter dem er jeg sikker på at dere kunne kjørt spor (...). Dere må tenke muligheter. La dugnadsfolk få kjøre maskinen (...). Skal få KOS til å sende det inn som skriftlig forslag. Skjønner at dere som jobber der gjør så godt dere kan, men når dette er resultatet så er det for dårlig, sier Michelsen.

– Vi klarer det meste hvis vi får penger til det. Alt avhenger av økonomi, repliserer Sivertsen.

Ikke bare KOS

Geir Løvlien har vært aktiv i skimiljøet de siste tiårene. Nå har han flyttet til Lillehammer.
– For de som i over en generasjon har vært brukere av denne løypa, er det helt klart at løypekjøringen aldri har vært, eller kommer til å bli prioritert, mener han og framhever gode løyper både i Vadsø, Alta og på Lillehammer.
– Løypekjøringen er et stort bidrag til allmennhelsen og KOS utgjør en liten promille av brukergruppen. Det er vel ikke slik at de har ansvaret for å kjøre løypa alene, spør Løvlien og garanterer at KOS uansett vil delta dersom de fikk lov til å kjøre løyper på dugnad.
Ann Kristin Larsen på Sandnes sier at man der kjører på dugnad og med skuter og sporsetter.

– SIL var veldig heldig som fikk kjøpt maskinen til en krone eller hva det var. Tror alle er enige i at det var en super deal for Sandnes IL, sier Larsen.

Misunnelig

KOS svarer at de tråkker lysløypa med skuter i dag.
– Men det står ikke navn i snøen om hvem som har kjørt sporet. Det bare er der. At ansatte i Barentshallene ikke klarer å løse det praktiske er overraskende da de klarer å tenke ut den kreative løsningen som at tråkkemaskinen er egnet til å måke parkeringsplassen utenfor hallen.
KOS mener samtidig at dersom de skal drifte løypekjøring bør slik «outsourcing» også vurderes ved andre anlegg.

– Fjellhallen kan greit driftes av lag og foreninger. Er det riktig at man skal forskjellsbehandle anleggene og overlate driften til lag og foreninger? Vi eier og driver jo skilekanlegget og området rundt. OG vi tråkker lysløypa, skriver skiklubben.

Sveinung Bjørseth fra Kirkenes Motorklubb, som har vært med på å anlegge crossbanen i Skafferhullet, skriver at han er misunnelig på KOS «som kan kalle det for sitt anlegg der kommunen betaler for et opplyst anlegg som står til deres disposisjon uten at det koster mer enn litt dugnad når det bare er snakk om preparering av spor».
– Alle vi andre lag og foreninger har bygget opp anlegg fra null og har alle kostnadene det bærer med seg.

Folkehelse

– KOS bidrar med 60 000 kroner per år til løypekjøring og vedlikehold av skilekanlegget. Det synes vi er nok. Oppgaven med folkehelse er en kommunal oppgave som de må ta ansvaret for, skriver KOS.
– Er motorklubben sitt anlegg åpen for allmennheten til enhver tid? Dette er ikke et hvilket som helst anlegg, som trengs å stenges og låses. Det er åpent 24 timer i døgnet, Sandnes fikk en løypemaskin til en krone. Den tror jeg flere hadde ønsket seg. Skiløypa er todelt, KOS tråkker sin del, der ungene leker. Hele lysløypa er noe alle kommuner har som tilbud til sine innbyggere og her i Sør-Varanger desidert dårligst i klassen. Vi vet at det er mange folk som gjerne kjører på dugnad, det gjøres jo allerede idag, men da må ansvarlige ordne dette slik at det blir mulig, sier Michelsen.

– Pengene rår

Barentshallenes daglige leder, Audun Andersen, har fått med seg diskusjonene på Facebook.
– Det er fint med både positive og negative tilbakemeldinger på jobben vi gjør, men jeg er usikker på om Facebook er rette forum å diskutere og/eller informere om våre arbeidsrutiner og våre driftsrammer. Jeg har også fått signaler på at det snakkes svært negativt om utførelsen av våre medarbeidere og det er vi ikke like glade for uten at fakta kommer frem. Vårt personell gjør en suveren jobb ut i fra de rammer og ressurser vi har tilgjengelig, sier Andersen.

Mangler info

Han sier at økonomi spiller en viktig rolle.
– Det er ingen overraskelse at tilskuddet til park og anlegg ikke alltid er forenlig med befolkningens forventninger. Vi skulle gjerne kjørt løyper hver eneste dag og hatt flere maskiner og løyper tilgjengelig, men kommunens økonomi tilsier dessverre ikke dette for øyeblikket. Jeg føler allikevel at vi har fått mye skryt og ros hittil i vinter, både i forhold til nye lys og preparering av løypene.
Andersen mener mangelfull informasjon er delvis årsak til de negative innspillene om løypekjøring. Som eksempel trekker han fram E105 som ble stengt i forbindelse med veiarbeid.

– Vi får ikke kjørt tråkkemaskin hele løypen mellom Kirkenes og Bjørnevatn. Nå bytter vi på å bruke maskin og skuter i de to delene av løypa. Vi har som utgangspunkt ressurser til kjøring mandager og fredager og etter behov og snøfall. Det vil si at vi kan kjøre onsdager og for så vidt lørdag og/eller søndag om vi ikke har andre prekære oppgaver og behovet er der, sier Andersen.

– Ta kontakt

Han sier at Barentshallene informerer om dette på deres og kommunens hjemmeside.
– Vi forsøker også etter beste evne å benytte sosiale medier som Facebook, hvor vi har sider for Barentsbadet og Barentshallene. Jeg håper også at brukerne tar direkte kontakt med oss for informasjon og eventuelle løsninger i stedet for at misforståelser og feilaktige angrep skjer på Facebook og andre sosiale medier, sier Andersen.

Leder i KOS, Sten-Egil Johansen, har også registrert ordskiftet i sosiale medier.
– Vi har vårt anlegg i skilekanlegget. At de mange hundre som bruker skiløypa hver dag ikke får spor er veldig trasig. På en måte stenges jo dette anlegget for de som er glade i å gå på ski. Det er ikke bra, sier KOS-leder Johansen.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no