10. des
OPTIMIST: Felix h. Tschudi og hans selskap har vært igjennom en tøff periode. Nå ser han mer positivt på framtiden. (Arkivfoto: Tor Sandø).
 
Tschudi nær konkurs - nedskrev Kirkenes-selskapene til en brøkdel
Felix H. Tschudis shippingselskap har vært gjennom harde tak og store bølger. Nå er selskapet reddet fra konkurs, og kan endelig se framover.

Publisert: 19.apr.2017 19:33
Oppdatert: 23.okt.2017 11:18

I et intervju med Dagens Næringsliv forteller han om den tøffe perioden familierederiet Tschudi Shipping Company (TSC) har vært igjennom.

- Vi er veldig glade for at vi har fått på plass en restrukturering, sier Tschudi til avisa.

Rekonstrueringsplan

På en ekstraordinær generalforsamling i selskapet 9. mars vedtok aksjonærene i familien, representert ved Tschudi selv, en plan for rekonstruering av selskapet for å unngå konkurs.

Fallet i offshoreaktiviteten har vært enormt og Tschudis selskap er et av mange som har slitt. Etter over et halvt års forhandling med långiverne DVB bank og DNB ble de enige om å slette gjeld, selge eiendommer og selskaper for å fortsette driften. Nå venter nye tider for selskapet, som har redusert antall skip fra 24 til to.

Sydvaranger Gruves konkurs førte til et tap på 15 millioner dollar for selskapene. Bankene tar her et tap på 48 millioner kroner. DNB er positiv til avtalen fordi konsernet dermed unngår konkurs, som ville ført til svært negativ effekt for selskapene i Kirkenes.

- Dersom en løsning ikke kommer raskt på plass, er TSC i realiteten insolvent, skriver selskapet.

Delt i to

Ifølge DN deler rederen nå konsernet i to, der maritim og logistikk samles i Tschudi Shipping Company. Alt landbasert i Nord-Norge og Kirkenes samles i Titlis, som også eies av Tschudi-familien.

Konsernet har fått lempet på lånevilkårene hos DVB bank. Tschudi Kirkenes, inkludert datterselskaper og gjeld til Titlis for 13 millioner kroner, selges. Gjelden i datterselskapene reduseres fra 65 til 17 millioner kroner (74 prosent). Dette reduserer gjelden med en femtedel, og de fritas for å måtte finansiere negativ drift i Kirkenes.

Verdien av eiendommene i Kirkenes (som de ikke har lykkes i å selge) skrives ned fra 105 til 3,5 millioner kroner. Tschudi Kirkenes inkludert datterselskaper verdsettes ifølge DN til bare 1,43 millioner dollar. Konsernet forventer et årlig driftsunderskudd på fire-fem millioner kroner i selskapet med videre sanksjoner mot Russland.

Optimist

Tschudi sier til DN at han er optimist på Sydvarangers vegne.

- Gruven er kjempespennende. Malmprisen har gått opp igjen, men er flyktig og gjenstand for raske og sterke svingninger. Den var oppe i 90 dollar, er nå på drøyt 80, som ikke har gitt opp troen på investeringene i nord. Vi tror det vil skje masse spennende innen olje, gass, mineraler og fisk. Alt dette krever transport, logistikk og havneutvikling.

FAKTA

  • Tschudi kjøpte i 2006 det nedlagte gruveselskapet Sydvaranger Gruve ved Kirkenes og startet opp produksjon.
  • Gruven gikk konkurs i 2015 og Tschudi kjøpte konkursboet våren 2016.
  • Tschudi Kirkenes AS eies av Tschudi Shipping Company AS.
  • Tschudi Kirkenes AS eier Kirkenes Næringshage AS, Tschudi Kirkenes eiendom AS, Tschudi Aggregates AS, Tschudi Bulk Terminals AS, Kirkenes Industrial Logistics Area ASm Arbeidergata 3 AS, Kirkenesvannet eiendom AS, Rådhusplassen 1 AS.
  • Tschudi, som er bosatt i Oslo, er bokført med en personlig formue på 227,6 millioner kroner.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no